1999-069A
SSC 25996 |
HST SM-3A (Hubble Space Telescope Servicing Mission)
Discovery F-27
Shuttle Mission 96
Pilotovaný raketoplán.
Raketoplán pro NASA Office of Space Flight postavila firma Rockwell International, Space Systems Group, Palmdale.
Družicový stupeň o hmotnosti 112 790 kg výr. č. OV-103 je dlouhý 37.2 m, vysoký 17.2 m a má křídla o rozpětí 23.8 m. Prostor pro posádku má objem 71.5 m3, trup tvoří nákladový prostor s rozměry 18.3x5.2x4.0 m uzavřený dvěma dveřmi, jež se po navedení na dráhu otevírají (na vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému). V nákladovém prostoru je dálkový manipulátor RMS (Remote Manipulator System) a nádrže s kyslíkem, vodíkem a tři palivové články o výkonu 7 kW. V zadní části stroje jsou tři motory SSME (Space Shuttle Main Engines) číslo 2043, 2049 a 2053, každý o tahu 2.1 MN. Povrch raketoplánu je pokryt dlaždicemi tepelné ochrany ze slinutého pěnového křemene.
Raketoplán v nákladovém prostoru nese náhradní díly pro opravu Hubbleova kosmického teleskopu:
- jednotky RSU (Rate Sensing Unit), digitální záznamník SSR (Solid State Recorder), dva počítače HST-486, telemetrický vysílač pro pásmo S, sada zařízení pro řízení nabíjení a vybíjení akumulátorů, optický zaměřovač pro přesnou navigaci FGS-2 (Fine Guidance Sensor), tepelné izolační panely a krycí potah z pohliníkovaného teflonu.
Hlavním úkolem letu je oprava kosmické observatoře HST (Hubble Space Telescope).
Posádka:
Curtis Lee |
Brown |
NASA, USA |
6. let |
|
|
|
|
Scott Joseph |
Kelly |
NASA, USA |
1. let |
|
|
|
|
Steven Lee |
Smith |
NASA, USA |
3. let |
|
|
|
|
Jean-François André |
Clervoy |
ESA, Francie |
3. let |
|
|
|
|
John Mace |
Grunsfeld |
NASA, USA |
3. let |
|
|
|
|
Colin Michael |
Foale |
NASA, USA |
5. let |
|
|
|
|
Claude |
Nicollier |
ESA, Švýcarsko |
4. let |
|
|
|
|
Parametry dráhy:
1999-12-20.08 |
28.47° |
93.62 min |
320 - |
583 km |
|
1999-12-20.58 |
28.47° |
95.32 min |
484 - |
583 km |
|
1999-12-21.23 |
28.47° |
96.27 min |
570 - |
589 km |
|
1999-12-22.58 |
28.47° |
96.70 min |
591 - |
610 km |
|
1999-12-27.25 |
28.47° |
96.38 min |
562 - |
609 km |
|
Události:
1999-11-13 |
Sestava raketoplánu byla převezena z VAB na startovní rampu. |
1999-12-06 |
Vzlet plánovaný na 07:37 UT zrušen pro technickou závadu elektroinstalace. |
1999-12-17 |
Vzlet plánovaný na 02:18 UT zrušen pro možnou závadu na palivovém potrubí. |
1999-12-19 |
Vzlet plánovaný na 01:21 UT odložen o jeden den pro nepříznivé počasí. |
1999-12-20 |
00:50:00 UT: Vzlet.
01:40 UT: Manévrem OMS-2 byl naveden na základní dráhu.
02:45 UT: Otevřeny dveře nákladového prostoru. |
1999-12-21 |
Čtyři korekce letové dráhy.
22:28 UT: Zahájeno závěrečné přibližování k HST. |
1999-12-22 |
00:34 UT: Zachycení HST manipulátorem RMS.
01:26 UT: HST byl ukotven na montážní plošině v nákladovém prostoru raketoplánu.
18:54 UT: Zahájen první výstup (Smith, Grunsfeld) k práci na HST. |
1999-12-23 |
03:10 UT: Ukončen první výstup; trvání 8:15 hod.
19:17 UT: Zahájen druhý výstup k práci na HST (Foale, Nicollier). |
1999-12-24 |
03:16 UT: Ukončen druhý výstup; trvání 8:10 hod.
19:17 UT: Zahájen třetí výstup (Smith, Grunsfeld). |
1999-12-25 |
03:25 UT: Ukončen třetí výstup; trvání výstupu 8:08 hod. Všechny plánované opravy HST byly dokončeny.
21:20 UT: HST byl uvolněn z montážní plošiny v nákladovém prostoru a pomocí RMS vyzdvižen nad nákladový prostor.
23:03 UT: HST uvolněn na samostatnou dráhu a proveden úhybný manévr. |
1999-12-26 |
Tisková konference posádky.
Prověrka systémů raketoplánu a jejich příprava na přistání.
Úklid vnitřních prostor raketoplánu. |
1999-12-27 |
18:30 UT: Uzavřeny dveře nákladového prostoru.
První možnost přistání byla odvolána pro silný vítr nad Floridou.
22:48 UT: Spuštěním motorů OMS zahájen sestup z dráhy; motory pracovaly 285 s a snížily rychlost o 153 m/s.
23:29:41 UT: Raketoplán vstoupil do atmosféry. |
1999-12-28 |
00:00:47 UT: Raketoplán se dotkl přistávací dráhy Kennedyho kosmického střediska na Floridě.
00:01:34 UT: Raketoplán se zastavil; celková doba letu 7.97 dne. |
|