2009-012A
SSC 34541 |
STS 119 (Space Transportation System) |
USA |
Discovery F-36
ISS-15A (International Space Station 20A)
Shuttle Mission 125
Pilotovaný raketoplán.
Raketoplán pro NASA Office of Space Flight postavila firma Rockwell International, Space Systems Group, Palmdale.
Družicový stupeň o vzletové hmotnosti 120 859 kg výr. č. OV-103 je dlouhý 37.2 m, vysoký 17.2 m a má křídla o rozpětí 23.8 m. Prostor pro posádku má objem 71.5 m3, trup tvoří nákladový prostor s rozměry 18.3x5.2x4.0 m uzavřený dvěma dveřmi, jež se po navedení na dráhu otevírají (na vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému). V nákladovém prostoru je dálkový manipulátor RMS (Remote Manipulator System) a nádrže s kyslíkem, vodíkem a tři palivové články o výkonu 7 kW. V zadní části stroje jsou tři motory SSME (Space Shuttle Main Engines) číslo 2048, 2051 a 2058, každý o tahu 2.1 MN. Povrch raketoplánu je pokryt dlaždicemi tepelné ochrany ze slinutého pěnového křemene.
Raketoplán v nákladovém prostoru nese k ISS:
- stykovací modul ODS (Orbiter Docking Systém) o hmotnosti asi 1800 kg;
- konstrukci ITS-S6 s párem panelů sluneční baterie o hmotnosti 14 089 kg;
- rozvodný systém SPDU (Station Power Distribution Unit) o hmotnosti asi 100 kg;
- manipulátor SRMS (Shuttle Remote Manipulator Systém) s prodloužením IBA (Inspection Boom Assembly) o celkové hmotnosti 860 kg.
Posádka:
Lee Joseph Archambault (USA, NASA), 2. kosmický let;
Dominic Anthony Antonelli (USA, NASA), 1. kosmický let;
Joseph Michael Acaba (USA, NASA), 1. kosmický let;
Steven Ray Swanson (USA, NASA), 2. kosmický let;
John Lynch Phillips (USA, NASA), 3. kosmický let;
Richard Robert Arnold (USA, NASA), 1. kosmický let;
Koichi Wakata (Japonsko, JAXA), 3. kosmický let; (jen přelet na ISS)
Sandra Hall Magnusová (USA, NASA); (jen let z ISS na Zem).
Parametry dráhy:
2009-03-16.12 |
51.65° |
88.39 min |
157 - |
233 km |
|
2009-03-17.38 |
51.64° |
89.55 min |
233 - |
272 km |
|
2009-03-17.80 |
51.64° |
91.63 min |
348 - |
361 km |
|
2009-03-28.09 |
51.64° |
91.41 min |
334 - |
353 km |
|
Události:
2007-10-19 |
NASA jmenoval členy posádky a zveřejnil program letu. [4] |
2009-01-14 |
Sestava raketoplánu byla převezena na startovní rampu. [2] |
2009-02 |
Start byl pro technické závady postupně odložen na 22.2., 27.2. a na 11.3. [2] |
2009-03-08 |
Závada při čerpání vodíku do vnější nádrže; odklad do 2009-03-11. [2] |
2009-03-15 |
23:43:44 UT: Vzlet.[2], [3] |
2009-03-16 |
00:22:14 UT: Manévrem OMS-2 navedení na základní dráhu.
~01:20 UT: Otevření dveří nákladového prostoru.
od 18:28 UT: Revize stavu dlaždic tepelné ochrany. [3] |
2009-03-17 |
Příprava k zahájení přibližovacího manévru.
15:38 UT: Zahájení závěrečného přibližování k ISS.
20:22 - 20:31 UT: Snímkování raketoplánu z ISS (pro kontrolu tepelné ochrany).
21:19:53 UT: Připojení raketoplánu k tunelu PMA-2.
~23:05 UT: Otevření průlezů mezi raketoplánem a ISS; přestup kosmonautů do stanice. [3] |
2009-03-25 |
po 17:00 UT: Přestup posádky do raketoplánu.
18:03 UT: Ukončeno uzavírání průlezů.
19:53:44 UT: Odpojení raketoplánu od tunelu PMA-2.
21:08 a 21:36 UT: Úhybné manévry; u obou změna rychlosti o 0.9 m/s. [3] |
2009-03-26 |
Závěrečná kontrola stavy tepelné ochrany.
Kontrola a uložení skafandrů EMU. [3] |
2009-03-27 |
Úklid vnitřních prostor raketoplánu a příprava na návrat.
Trénink pilotů na řízení sestupu na trenažéru PILOT.
20:18 UT: Korekce dráhy v rámci experimentu SIMPLEX. [3] |
2009-03-28 |
14:04 UT: Uzavřeny dveře nákladového prostoru.
15:51 UT: Prověrka řídicího systému raketoplánu.
16:33 UT: První možnost přistání na Floridě zrušena pro nízkou oblačnost.
18:08:14 UT: Zahájen brzdicí manévr; oba motory OMS pracovaly 179 s a snížily rychlost o 102.0 m/s.
18:42:21 UT: Vstup do atmosféry ve výšce 121 km rychlostí 7.59 km/s.
19:13:17 UT: Raketoplán dosadl na přistávací dráhu 15 Kennedyho kosmického střediska na Floridě.
19:14:45 UT: Raketoplán se zastavil; celkové trvání mise 307 hodin, 29 minut a 33 s. [1], [3], [5] |
|