1990-097


1990-11-15, 23:48:15.006 UT; Cape Canaveral, LC-39A; Atlantis, OV-104

1990-097A
SSC 20935
STS 38   (Space Transportation System) USA
 Atlantis F-7
 Shuttle Mission 37
Pilotovaný raketoplán, vojenská mise.
Raketoplán pro NASA Office of Space Flight postavila firma Rockwell International, Space Systems Group, Palmdale.
Družicový stupeň o hmotnosti kolem 110 000 kg (přistávací 86 677 kg), výr. č. OV-104, je dlouhý 37.2 m, vysoký 17.2 m a má křídla o rozpětí 23.8 m. Prostor pro posádku má objem 71.5 m3, trup tvoří nákladový prostor s rozměry 18.3×5.2×4.0 m uzavřený dvojicí dveří, jež se po navedení na dráhu otevírají (na vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému). V nákladovém prostoru jsou nádrže s kyslíkem, vodíkem a tři palivové články o výkonu 7 kW. V zadní části stroje jsou tři motory SSME (Space Shuttle Main Engines) čísel 2019, 2022 a 2027 každý o tahu 2.1 MN. Povrch raketoplánu je pokryt dlaždicemi tepelné ochrany ze slinutého pěnového křemene.
V nákladovém prostoru raketoplán nese vojenskou družici typu AFP-658 s pohonnou jednotkou IUS o celkové hmotnosti asi 12 700 kg.
Plánovaná doba letu jsou 3 dny 22 hodiny.
Posádka:
Hlavní:
Richard Oswalt Covey NASA, USA 3. let
Frank Lee Culbertson NASA, USA 1. let
Carl Joseph Meade NASA, USA 1. let
Robert Clyde Springer NASA, USA 2. let
Charles Donald Gemar NASA, USA 1. let

Parametry dráhy:
1990-11-16.03 28.47° 88.89 min 216 - 224 km
1990-11-16.41 28.46° 89.87 min 264 - 272 km
1990-11-17.53 28.46° 89.80 min 260 - 269 km
1990-11-18.30 28.47° 89.38 min 221 - 266 km
1990-11-19.62 28.48° 89.34 min 220 - 264 km
1990-11-20.80 28.48° 89.30 min 219 - 261 km

Události:
1990-06-18 Raketoplán byl vyvezen na startovní komplex k plánovanému startu v červenci 1990.
1990-06-29 Při zkušebním naplnění vnější nádrže (ET) byly zjištěny netěsnosti v palivovém systému.
1990-08-09 Raketoplán byl převezen k opravě do budovy VAB.
1990-10-12 Raketoplán byl po opravě znovu převezen na startovní komplex; termín startu byl stanoven na 1990-11-09 (později odložen pro potíže s užitečným zatížením).
1990-11-15 23:48:15 UT: Vzlet.
1990-11-16 00:28 UT: Raketoplán byl manévrem motorů OMS naveden na základní dráhu.
~06:56 UT: Na sedmém oběhu byla z nákladového prostoru vypuštěna vojenská družice USA 67.
1990-11-19 Plánovaný návrat raketoplánu (přistání ve 21:48 UT na Edwards AFB) byl odložen o jeden den pro panující silný boční vítr na základně.
1990-11-20 Vzhledem k přetrvávajícím nepříznivému počasí na Edwards AFB bylo přistání přesunuto na Floridu.
21:42:42 UT: Raketoplán přistál na dráze 33 letiště Kennedyho kosmického střediska na Floridě; celková doba letu byla 4.91 dne
1990-097B
SSC 20963
USA 67   USA
 SDS 2-2   (Satellite Data System)
Vojenská telekomunikační družice.
Družici pro National Reconnaissance Office, Chantily, postavila firma Hughes Space and Communications Co., El Segundo, na základě typu HS-376.
Rotací stabilizovaná družice o hmotnosti asi 5900 kg má tvar válce o průměru 360 cm s povrchem pláště pokrytým články sluneční baterie. Komunikační antény jsou umístěny na protirotující plošině na horní podstavě; celková výška družice je po vyklopení antén na dráze asi 12 m.
Družice nese komunikační aparaturu pro spojení s letadly a nízkoletícími družicemi.
Další podrobnosti o družici nebyly zveřejněny. Spekuluje se, že současně s ní mohla být na stacionární dráhu dopravena také družice Prowler o hmotnosti 1300 kg určená pro inspekci jiných družic na stacionární dráze.
Parametry dráhy:
1990-11-16.29 28.47° 89.85 min 261 -     272 km po uvolnění z raketoplánu
2011-01-02.06 13.12° 1436.87 min 35608 - 35996 km podle optických amatérských pozorování
2016-12-10.75 16.66° 1460.75 min 36187 - 36349 km podle optických amatérských pozorování

Události:
1990-11-15 23:48:15 UT: Vzlet v nákladovém prostoru raketoplánu Atlantis.
1990-11-16 ~06:56 UT: Družice byla vypuštěna z nákladového prostoru raketoplánu.
Později byla dvoustupňovou jednotkou IUS navedena na geostacionární dráhu; průběh letu byl utajován.
1990-097C
SSC 20964
první stupeň IUS   (Inertial Upper Stage) USA
 
První stupeň urychlovacího bloku vyrobeného firmou Boeing o hmotnosti asi 700 kg opatřený motorem Orbus-21. Těleso tvaru válce je dlouhé 315 cm s vnějším průměrem 234 cm.
Parametry dráhy:
1990-11-16.29 28.47° 89.85 min 261 - 272 km po uvolnění z raketoplánu

Události:
1990-11-15 23:48:15 UT: Vzlet v nákladovém prostoru raketoplánu Atlantis.
1990-11-16 ~06:56 UT: Jednotka IUS s družicí SDS 2-2 byla vypuštěna z nákladového prostoru raketoplánu.
Později byla použita k navedení družice SDS 2-2 na geostacionární dráhu; průběh letu byl utajován.
1990-097D
SSC 20965
druhý stupeň IUS   (Inertial Upper Stage) USA
 
Druhý stupeň urychlovací jednotky, vyrobeného firmou Boeing, o prázdné hmotnosti asi 300 kg a opatřený motorem Orbus-6. Těleso tvaru válce je dlouhé 198 cm s vnějším průměrem 160 cm.
Parametry dráhy:
1990-11-16.29 28.47° 89.85 min 261 - 272 km po uvolnění z raketoplánu

Události:
1990-11-15 23:48:15 UT: Vzlet v nákladovém prostoru raketoplánu Atlantis.
1990-11-16 ~06:56 UT: Jednotka IUS s družicí SDS 2-2 byla vypuštěna z nákladového prostoru raketoplánu.
Později byla použita k navedení družice SDS 2-2 na geostacionární dráhu; průběh letu byl utajován.
Poslední aktualizace: 2017-01-28       © Jan Sedláček
TOPlist