1990-097A
SSC 20935 |
STS 38 (Space Transportation System) |
USA |
Atlantis F-7
Shuttle Mission 37
Pilotovaný raketoplán, vojenská mise.
Raketoplán pro NASA Office of Space Flight postavila firma Rockwell International, Space Systems Group, Palmdale.
Družicový stupeň o hmotnosti kolem 110 000 kg (přistávací 86 677 kg), výr. č. OV-104, je dlouhý 37.2 m, vysoký 17.2 m a má křídla o rozpětí 23.8 m. Prostor pro posádku má objem 71.5 m3, trup tvoří nákladový prostor s rozměry 18.3×5.2×4.0 m uzavřený dvojicí dveří, jež se po navedení na dráhu otevírají (na vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému). V nákladovém prostoru jsou nádrže s kyslíkem, vodíkem a tři palivové články o výkonu 7 kW. V zadní části stroje jsou tři motory SSME (Space Shuttle Main Engines) čísel 2019, 2022 a 2027 každý o tahu 2.1 MN. Povrch raketoplánu je pokryt dlaždicemi tepelné ochrany ze slinutého pěnového křemene.
V nákladovém prostoru raketoplán nese vojenskou družici typu AFP-658 s pohonnou jednotkou IUS o celkové hmotnosti asi 12 700 kg.
Plánovaná doba letu jsou 3 dny 22 hodiny.
Posádka:
|
Hlavní: |
|
|
|
|
|
|
Richard Oswalt |
Covey |
NASA, USA |
3. let |
|
|
|
|
Frank Lee |
Culbertson |
NASA, USA |
1. let |
|
|
|
|
Carl Joseph |
Meade |
NASA, USA |
1. let |
|
|
|
|
Robert Clyde |
Springer |
NASA, USA |
2. let |
|
|
|
|
Charles Donald |
Gemar |
NASA, USA |
1. let |
|
|
|
|
Parametry dráhy:
1990-11-16.03 |
28.47° |
88.89 min |
216 - |
224 km |
|
1990-11-16.41 |
28.46° |
89.87 min |
264 - |
272 km |
|
1990-11-17.53 |
28.46° |
89.80 min |
260 - |
269 km |
|
1990-11-18.30 |
28.47° |
89.38 min |
221 - |
266 km |
|
1990-11-19.62 |
28.48° |
89.34 min |
220 - |
264 km |
|
1990-11-20.80 |
28.48° |
89.30 min |
219 - |
261 km |
|
Události:
1990-06-18 |
Raketoplán byl vyvezen na startovní komplex k plánovanému startu v červenci 1990. |
1990-06-29 |
Při zkušebním naplnění vnější nádrže (ET) byly zjištěny netěsnosti v palivovém systému. |
1990-08-09 |
Raketoplán byl převezen k opravě do budovy VAB. |
1990-10-12 |
Raketoplán byl po opravě znovu převezen na startovní komplex; termín startu byl stanoven na 1990-11-09 (později odložen pro potíže s užitečným zatížením). |
1990-11-15 |
23:48:15 UT: Vzlet. |
1990-11-16 |
00:28 UT: Raketoplán byl manévrem motorů OMS naveden na základní dráhu.
~06:56 UT: Na sedmém oběhu byla z nákladového prostoru vypuštěna vojenská družice USA 67. |
1990-11-19 |
Plánovaný návrat raketoplánu (přistání ve 21:48 UT na Edwards AFB) byl odložen o jeden den pro panující silný boční vítr na základně. |
1990-11-20 |
Vzhledem k přetrvávajícím nepříznivému počasí na Edwards AFB bylo přistání přesunuto na Floridu.
21:42:42 UT: Raketoplán přistál na dráze 33 letiště Kennedyho kosmického střediska na Floridě; celková doba letu byla 4.91 dne |
|
1990-097B
SSC 20963 |
SDS 2-2 (Satellite Data System)
Vojenská telekomunikační družice.
Družici pro National Reconnaissance Office, Chantily, postavila firma Hughes Space and Communications Co., El Segundo, na základě typu HS-376.
Rotací stabilizovaná družice o hmotnosti asi 5900 kg má tvar válce o průměru 360 cm s povrchem pláště pokrytým články sluneční baterie. Komunikační antény jsou umístěny na protirotující plošině na horní podstavě; celková výška družice je po vyklopení antén na dráze asi 12 m.
Družice nese komunikační aparaturu pro spojení s letadly a nízkoletícími družicemi.
Další podrobnosti o družici nebyly zveřejněny. Spekuluje se, že současně s ní mohla být na stacionární dráhu dopravena také družice Prowler o hmotnosti 1300 kg určená pro inspekci jiných družic na stacionární dráze.
Parametry dráhy:
1990-11-16.29 |
28.47° |
89.85 min |
261 - |
272 km |
po uvolnění z raketoplánu |
2011-01-02.06 |
13.12° |
1436.87 min |
35608 - |
35996 km |
podle optických amatérských pozorování |
2016-12-10.75 |
16.66° |
1460.75 min |
36187 - |
36349 km |
podle optických amatérských pozorování |
Události:
1990-11-15 |
23:48:15 UT: Vzlet v nákladovém prostoru raketoplánu Atlantis. |
1990-11-16 |
~06:56 UT: Družice byla vypuštěna z nákladového prostoru raketoplánu.
Později byla dvoustupňovou jednotkou IUS navedena na geostacionární dráhu; průběh letu byl utajován. |
|
1990-097C
SSC 20964 |
první stupeň IUS (Inertial Upper Stage) |
USA |
První stupeň urychlovacího bloku vyrobeného firmou Boeing o hmotnosti asi 700 kg opatřený motorem Orbus-21. Těleso tvaru válce je dlouhé 315 cm s vnějším průměrem 234 cm.
Parametry dráhy:
1990-11-16.29 |
28.47° |
89.85 min |
261 - |
272 km |
po uvolnění z raketoplánu |
Události:
1990-11-15 |
23:48:15 UT: Vzlet v nákladovém prostoru raketoplánu Atlantis. |
1990-11-16 |
~06:56 UT: Jednotka IUS s družicí SDS 2-2 byla vypuštěna z nákladového prostoru raketoplánu.
Později byla použita k navedení družice SDS 2-2 na geostacionární dráhu; průběh letu byl utajován. |
|
1990-097D
SSC 20965 |
druhý stupeň IUS (Inertial Upper Stage) |
USA |
Druhý stupeň urychlovací jednotky, vyrobeného firmou Boeing, o prázdné hmotnosti asi 300 kg a opatřený motorem Orbus-6. Těleso tvaru válce je dlouhé 198 cm s vnějším průměrem 160 cm.
Parametry dráhy:
1990-11-16.29 |
28.47° |
89.85 min |
261 - |
272 km |
po uvolnění z raketoplánu |
Události:
1990-11-15 |
23:48:15 UT: Vzlet v nákladovém prostoru raketoplánu Atlantis. |
1990-11-16 |
~06:56 UT: Jednotka IUS s družicí SDS 2-2 byla vypuštěna z nákladového prostoru raketoplánu.
Později byla použita k navedení družice SDS 2-2 na geostacionární dráhu; průběh letu byl utajován. |
|
Poslední aktualizace: 2017-01-28 © Jan Sedláček |