1993-003A
SSC 22313 |
STS 54 (Space Transportation System) |
USA |
Endeavour F-3
Shuttle Mission 53
Pilotovaný raketoplán.
Raketoplán pro NASA Office of Space Flight, Washington, postavila firma Rockwell International, Space Systems Group, Palmdale.
Družicový stupeň o startovní hmotnosti 95 663 kg výr. č. OV-105 je dlouhý 37.2 m, vysoký 17.2 m a má křídla o rozpětí 23.8 m. Prostor pro posádku má objem 71.5 m3, trup tvoří nákladový prostor s rozměry 18.3x5.2x4.0 m uzavřený dvojicí dveří, jež se po navedení na dráhu otevírají (na vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému). V nákladovém prostoru je dálkový manipulátor RMS (Remote Manipulator System) a nádrže s kyslíkem, vodíkem a tři palivové články o výkonu 7 kW. V zadní části stroje jsou tři motory SSME (Space Shuttle Main Engines) č. 2018, 2019 a 2033 každý o tahu 2.1 MN. Povrch raketoplánu je pokryt dlaždicemi tepelné ochrany ze slinutého pěnového křemene.
V nákladovém prostoru nese:
- retranslační družici TDRS 6 o hmotnosti 2120 kg s dvoustupňovou urychlovací jednotkou IUS-13 (celková hmotnost je 17 353 kg;
- dva spektrometry DXS (Diffuse X-ray Spectrometer) pro studium difuzního rentgenového záření (rozsah 3.2 až 8.4 nm).
Plánovaná doba mise je 6 dní.
Posádka:
|
|
|
|
|
|
|
|
John Howard |
Casper |
NASA, USA |
2. let |
|
|
|
|
Donald Ray |
McMonagle |
NASA, USA |
2. let |
|
|
|
|
Mario |
Runco |
NASA, USA |
2. let |
|
|
|
|
Gregory Jordan |
Harbaugh |
NASA, USA |
2. let |
|
|
|
|
Susan Jane |
Helmsová |
NASA, USA |
1. let |
|
|
|
|
Parametry dráhy:
1993-01-13.61 |
28.47° |
90.50 min |
296 - |
302 km |
|
1993-01-14.16 |
28.47° |
90.89 min |
304 - |
333 km |
|
1993-01-15.25 |
28.47° |
90.61 min |
300 - |
309 km |
|
1993-01-19.25 |
28.47° |
90.57 min |
293 - |
312 km |
|
Události:
1992-12-03 |
Raketoplán byl převezen na startovní rampu. |
1993-01-13 |
14:59:30 UT: Vzlet (po 7 min. zpoždění způsobené silným výškovým větrem).
14:39:25 UT: Zahájen manévr OMS-2 (motory pracovaly 146 s), po jehož skončení přešel raketoplán na základní oběžnou dráhu.
Otevření dveří nákladového prostoru.
~16:40 UT: Byly zahájeny operace vedoucí k vypuštění družice TDRS 6.
20:15 UT: Pomocí pružin (0.1 m/s) byla na samostatnou dráhu uvolněna sestava IUS-13 s družicí TDRS 6.
Raketoplán odmanévroval do bezpečné vzdálenosti. |
1993-01-14 |
Do provozu byly uvedeny spektrometry DXS.
Korekčním manévrem bylo sníženo apogeum dráhy. |
1993-01-17 |
11:43 UT: Runco a Harbaugh vystoupili do volného vesmíru a nacvičovali pracovní postupy, které budou probíhat při budování orbitální stanice.
16:11 UT: Kosmonauti ukončili výstup, který byl o 40 minut zkrácen . Celková doba trvání výstupu byla 4:28 hod. |
1993-01-18 |
Posádka ukončila experimenty a připravovala raketoplán k návratu na Zemi. |
1993-01-19 |
12:40 UT: Nad Indickým oceánem byl zapálením motorů OMS zahájen sestup do atmosféry.
13:37:47 UT: Raketoplán se dotkl přistávací dráhy č. 33 Kennedyho kosmického střediska na Floridě.
13:38:36 UT: Raketoplán se zastavil; celková doba letu byla 5.98 dne. |
|
1993-003B
SSC 22314 |
TDRS 6 (Tracking and Data Relay Satellite) |
USA |
TDRS-F (Tracking and Data Relay Satellite) předstartovní označení
Stacionární telekomunikační družice.
Družici pro NASA (provoz zajišťuje středisko Goddard Space Flight Center, Greenbelt) postavila firma TRW Space and Defense Systems, Redondo Beach.
Tříose stabilizovaná družice o startovní hmotnosti 2534 kg (na dráze 2120 kg) má nepravidelný tvar s šestibokou základnou o průměru 300 cm; celková výška je 600 cm. Družice je vybavena dvěma panely sluneční baterie o rozpětí 17.4 m dodávajících 1.7 kW (na konci aktivní životnosti) a dobíjejících NiCd baterie s kapacitou 2x40 Ah a nosníkem o rozpětí 13.7 m nesoucím dvě parabolické antény o průměru 490 cm. Další anténa o průměru 200 cm slouží pro služební komunikaci. Pro korekce dráhy jsou k dispozici 24 motorky na hydrazin s tahem po 4.45 N.
Družice nese:
- retranslační antény (dvě parabolické o průměru 490 cm a elektronicky řízenou anténu sestávající ze 30 šroubovitých antén);
- všesměrovou anténu využívanou během navádění na pracovní dráhu (slouží i jako nouzová anténa telemetrického systému);
- 8 transpondérů pro mezidružicovou komunikaci v pásmu C a 12 transpondérů pro pásmo Ku.
Plánovaná pozice je nad 47° z.d.; předpokládaná aktivní životnost je 10 roků.
Parametry dráhy:
1993-01-13.88 |
26.83° |
693.80 min |
307 - |
35819 km |
|
1993-01-14.70 |
0.09° |
1443.25 min |
35640 - |
36212 km |
|
1993-01-27.06 |
0.09° |
1436.38 min |
35782 - |
35802 km |
nad 151° z.d. |
1993-06-30.61 |
0.33° |
1436.20 min |
35784 - |
35793 km |
nad 138° z.d. |
1993-11-30.89 |
0.66° |
1436.00 min |
35779 - |
35791 km |
nad 47° z.d. |
1998-01-04.70 |
0.08° |
1436.15 min |
35779 - |
35796 km |
nad 47° z.d. |
2003-01-01.94 |
3.41° |
1436.12 min |
35779 - |
35795 km |
nad 47° z.d. |
2005-08-08.53 |
5.75° |
1436.11 min |
35774 - |
35800 km |
nad 174° z.d. |
2008-01-02.21 |
7.94° |
1436.11 min |
35772 - |
35802 km |
|
2013-01-01.06 |
11.89° |
1436.22 min |
35745 - |
35834 km |
|
Události:
1993-01-13 |
14:59:30 UT: Vzlet v nákladovém prostoru raketoplánu Endeavour.
~16:40 UT: Byly zahájeny operace vedoucí k vypuštění družice.
20:15 UT: Pomocí pružin (rychlostí 0.1 m/s) byla sestava IUS-13 s družicí uvolněna z nákladového prostoru.
21:12 UT: Byl zapálen motor prvního stupně IUS, pracoval 151 s. |
1993-01-14 |
~03:00 UT: Družice se na předběžné stacionární dráze oddělila od druhého stupně IUS. |
1993-06-17 |
Po dokončení prvotních testů zahájila družice přesun do pozice nad 138° z.d.; dosažena dne 1993-06-30. |
1993-11-30 |
Družice byla ukotvena v plánované pracovní pozici. |
|
1993-003C
SSC 22315 |
první stupeň IUS (Inertial Upper Stage) |
USA |
Spodní stupeň urychlovacího bloku vyrobeného firmou Boeing Aerospace Co., Seattle, o hmotnosti 1157 kg opatřený motorem Orbus-21. Těleso tvaru válce je dlouhé 315 cm s vnějším průměrem 234 cm.
Parametry dráhy:
1993-01-14.25 |
26.83° |
693.17 min |
306 - |
35788 km |
|
1998-01-01.47 |
26.62° |
585.52 min |
203 - |
33409 km |
|
2003-01-01.42 |
27.07° |
506.45 min |
237 - |
29100 km |
|
2008-01-01.85 |
26.73° |
466.49 min |
270 - |
26823 km |
|
2013-01-02.11 |
26.86° |
437.78 min |
236 - |
25205 km |
|
Události:
1993-01-13 |
14:59:30 UT: Vzlet v nákladovém prostoru raketoplánu Endeavour.
20:15 UT: Pomocí pružin (rychlostí 0.1 m/s) byla sestava IUS s družicí uvolněna z nákladového prostoru.
21:12 UT: Byl zapálen motor prvního stupně IUS, pracoval 151 s. |
|
1993-003D
SSC 22316 |
druhý stupeň IUS (Inertial Upper Stage) |
USA |
Horní stupeň urychlovacího bloku vyrobeného firmou Boeing Aerospace Co., Seattle, o hmotnosti 1085 kg opatřený motorem Orbus-6. Těleso tvaru válce je dlouhé 198 cm s vnějším průměrem asi 290 cm.
Parametry dráhy:
1993-01-16.14 |
1.89° |
1437.95 min |
35524 - |
36121 km |
|
1998-01-02.06 |
3.36° |
1438.53 min |
35534 - |
36135 km |
|
2003-01-04.86 |
5.90° |
1437.99 min |
35533 - |
36115 km |
|
2008-01-03.61 |
9.22° |
1438.67 min |
35560 - |
36114 km |
|
2013-01-02.36 |
12.24° |
1437.93 min |
35529 - |
36116 km |
|
Události:
1993-01-13 |
14:59:30 UT: Vzlet v nákladovém prostoru raketoplánu Endeavour.
20:15 UT: Pomocí pružin (rychlostí 0.1 m/s) byla sestava IUS s družicí TDRS 6 uvolněna z nákladového prostoru.
21:12 UT: Byl zapálen motor prvního stupně IUS, pracoval 151 s. |
1993-01-14 |
~03:00 UT: Družice TDRS 6 se na předběžné stacionární dráze oddělila od druhého stupně IUS. |
|
Poslední aktualizace: 2016-08-06 © Jan Sedláček |