1993-058A
SSC 22795 |
STS 51 (Space Transportation System) |
USA |
Discovery F-17
Shuttle Mission 57
Pilotovaný raketoplán.
Raketoplán pro NASA Office of Space Flight, Washington, postavila firma Rockwell International, Space Systems Group, Palmdale.
Družicový stupeň o hmotnosti 101 241 kg výr. č. OV-103 je dlouhý 37.2 m, vysoký 17.2 m a má křídla o rozpětí 23.8 m. Prostor pro posádku má objem 71.5 m3, trup tvoří nákladový prostor s rozměry 18.3x5.2x4.0 m uzavřený dvěma dveřmi, jež se po navedení na dráhu otevírají (na vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému). V nákladovém prostoru je dálkový manipulátor RMS (Remote Manipulator System) a nádrže s kyslíkem, vodíkem a tři palivové články o výkonu 7 kW. V zadní části stroje jsou tři motory SSME (Space Shuttle Main Engines) číslo 2029, 2031 a 2034, každý o tahu 2.1 MN. Povrch raketoplánu je pokryt dlaždicemi tepelné ochrany ze slinutého pěnového křemene.
Raketoplán v nákladovém prostoru nese:
- družici ACTS s urychlovacím stupněm TOS (Transfer Orbit Stage);
- subsatelit SPAS o hmotnosti 3154 kg;
- dva kanystry GAS (Get Away Specials) se vzorky materiálů, který jsou vystaveny působení kosmického prostoru, celková hmotnost 770 kg;
- kamerový systém IMAX o hmotnosti 320 kg.
Posádka:
Frank Lee |
Culbertson |
NASA, USA |
2. let |
|
|
|
|
William Francis |
Readdy |
NASA, USA |
2. let |
|
|
|
|
James Hansen |
Newman |
NASA, USA |
1. let |
|
|
|
|
Daniel Wheeler |
Bursch |
NASA, USA |
1. let |
|
|
|
|
Carl Erwin |
Walz |
NASA, USA |
1. let |
|
|
|
|
Parametry dráhy:
1993-09-12.54 |
28.46° |
90.52 min |
295 - |
304 km |
|
1993-09-13.42 |
28.46° |
90.33 min |
273 - |
308 km |
|
1993-09-22.25 |
28.46° |
90.23 min |
266 - |
306 km |
|
Události:
1993-06-26 |
Raketoplán byl převezen na startovní rampu. |
1993-07-17 |
Plánovaný start byl odvolán pro poruchu pozemního zařízení. |
1993-07-24 |
Plánovaný start byl zrušen pro závadu v hydraulice startovního stupně SRB (Solid Rocket Booster). |
1993-08-12 |
13:23:32 UT: Odpočet start byl v čase T-3 s přerušen pro domnělou závadu na motoru SSME. |
1993-09-09 |
Vzlet byl odložen pro nutnost dodatečné prověrky družice ACTS. |
1993-09-12 |
11:45:00 UT: Vzlet.
12:27 UT: Manévrem OMS-2 přešel raketoplán na základní oběžnou dráhu.
Po otevření dveří nákladového prostoru byly zahájeny práce na uvolnění družice ACTS.
18:20 UT: Družice ACTS se stupněm TOS byla vyzvednuta z nákladového prostoru.
19:43 UT: po výpadku spojení raketoplánu s pozemním střediskem bylo odloženo vypuštění družice ACTS o jeden oběh.
21:13:29 UT: Družice ACTS byla uvolněna k samostatnému letu. |
1993-09-13 |
Uskutečnila se korekce letové dráhy.
15:06 UT: K samostatnému letu byla uvolněna družice SPAS. |
1993-09-14 |
Korekčním manévrem byla upravena dráha letu tak, aby se raketoplán nevzdaloval od družice SPAS o více než 75 km.
Kosmonauti se věnovali přípravě na výstup do volného vesmíru. |
1993-09-16 |
08:32 UT: Kosmonauti Walz a Newman vystoupili do volného vesmíru.
Během výstupu se testovaly přípravky a pracovní postupy pro připravovanou misi k opravě Hubbleova kosmického teleskopu. |
1993-09-19 |
~11:50 UT: Robotickým ramenem raketoplánu byla zachycena družice SPAS a poté byla uložena do lůžka v nákladovém prostoru. |
1993-09-21 |
Vzhledem k deštivému počasí na Floridě byl let o jeden den prodloužen. |
1993-09-22 |
06:55 UT: Zážehem brzdicích motorů OMS byl zahájen sestupový manévr.
07:56:07 UT: Raketoplán se dotkl dráhy číslo 15 letiště Kennedyho kosmického střediska na Floridě (první noční přistání raketoplánu).
07:57 UT: Raketoplán se zastavil; celková doba letu byla 9.84 dne. |
|
1993-058B
SSC 22796 |
ACTS (Advanced Communications Technology Satellite) |
USA |
Stacionární experimentální telekomunikační družice.
Družici pro středisko NASA Goddard Space Flight Center, Greenbelt, postavila firma Martin Marietta Astro Space Div., East Windsor, na základě platformy LM-4000.
Tříose stabilizovaná družice o startovní hmotnosti 2770 kg (prázdná 1474 kg) má tvar kvádru o rozměrech 203x213x190 cm se dvěma panely sluneční baterie o rozpětí 14.3 m dodávajících 1.42 kW (na konci aktivní životnosti) a dobíjejících dvě NiCd s celkovou kapacitou 19 Ah. Hlavní anténa pro příjem má průměr 220 cm, hlavní vysílací anténa má průměr 330 cm a k dispozici je ještě jedna řiditelná anténa o průměru 100 cm. Stabilizační systém obsahuje senzory Země a Slunce a silové setrvačníky. Pro korekce dráhy slouží pohonný systém s 16 motory o tahu 0.9, 2.2 a 4.5 N se zásobou 263 kg hydrazinu ve čtyřech nádržích.
Družice nese 4 experimentální transpondéry pro pásmo Ka; jako záloha jsou na družici transpondéry pro pásmo C.
Plánovaná pozice na dráze je nad 100° z.d.; předpokládaná aktivní životnost 4 roky.
Parametry dráhy:
1993-09-13.42 |
15.41° |
718.70 min |
320 - |
40080 km |
|
1993-09-15.12 |
0.52° |
1543.27 min |
35532 - |
40186 km |
|
1993-09-17.14 |
0.10° |
1436.13 min |
35750 - |
35824 km |
nad 100° z.d. |
1998-01-02.34 |
0.04° |
1436.10 min |
35770 - |
35803 km |
nad 100° z.d. |
2000-08-10.97 |
1.65° |
1436.05 min |
35783 - |
35788 km |
nad 105° z.d. |
2003-01-01.36 |
3.66° |
1436.09 min |
35770 - |
35803 km |
nad 105° z.d. |
2004-04-28.47 |
4.84° |
1436.09 min |
35761 - |
35812 km |
nad 105° z.d. |
2008-01-02.19 |
8.16° |
1436.10 min |
35775 - |
35798 km |
|
2013-01-02.13 |
12.09° |
1436.10 min |
35726 - |
35847 km |
|
Události:
1993-09-12 |
11:45:00 UT: Vzlet v nákladovém prostoru raketoplánu.
18:20 UT: Družice ACTS se stupněm TOS byla vyzvednuta z nákladového prostoru raketoplánu.
19:43 UT: po výpadku spojení raketoplánu s pozemním střediskem bylo vypuštění odloženo o jeden oběh.
21:13:29 UT: Družice ACTS byla uvolněna k samostatnému letu.
~22:00 UT: Do činnosti byl uveden stupeň TOS, který družici navedl na přechodovou dráhu. |
1993-09-15 |
15:44 UT: Pomocí vlastní pohonné jednotky zahájila družice přechod na stacionární dráhu. |
1993-12-01 |
Družice byla prohlášena za plně provozní. |
1998-červenec |
Družice v rámci šetření paliva přestala korigovat dráhu ve směru sever-jih. |
2000-08-11 |
Družice byla přemístěna nad 105.2° z.d. |
2004-04-28 |
Družice byla deaktivována (bylo ukončeno financování); vzhledem k nedostatku pohonných látek nebyla převedena na odkládací dráhu. |
|
1993-058C
SSC 22798 |
(Orbiting and Retrievable Far and Extreme Ultraviolet Spectrometer - Shuttle Pallet Autonomous Satellite)
SPAS-ORFEUS 1 (Shuttle Pallet Autonomous Satellite - Orbiting and Retrievable Far and Extreme Ultraviolet Spectrometer)
Vědecká družice.
Družici vyvinula německá firma Messerschmitt-Bölkow-Blohm (MBB), Ottobrunn, provozují ji společně DARA (Deutsche Agentur für Raumfahrtangelegenheiten) a NASA.
Tříose stabilizovaná družice o hmotnosti 3154 kg má nepravidelný tvar o délce asi 300 cm a šířce asi 280 cm; elektrickou energii dodávají akumulátory s kapacitou 70 kWh, což zajistí maximálně 10 dní samostatného provozu. Získaná data jsou ukládána do palubní paměti s kapacitou 60 GB.
Družice nese:
- přístroj ORFEUS (Orbiting and Retrievable Far and Extreme Ultraviolet Spectrometer) obsahující zrcadlový dalekohled s primárním zrcadlem o průměru 100 cm se dvěma spektrografy - Far UV Spectrograph a EUV;
- spektrometr IMAPS (Interstellar Medium Absorption Profile Spectrograph) pro studium absorpce v mezihvězdném prostředí;
- detektor SESAM (Surface Effects Sample Monitor) obsahující asi 40 vzorků materiálů pro testování v kosmickém prostředí;
- širokoúhlou kameru RICS (Remote IMAX Camera System).
Parametry dráhy:
1993-09-14.98 |
28.46° |
90.30 min |
272 - |
307 km |
|
1993-09-16.55 |
28.47° |
90.29 min |
271 - |
306 km |
|
1993-09-18.24 |
28.46° |
90.28 min |
271 - |
305 km |
|
Události:
1993-09-12 |
11:45:00 UT: Vzlet v nákladovém prostoru raketoplánu. |
1993-09-13 |
15:06 UT: Družice byla uvolněna k samostatnému letu. |
1993-09-19 |
~11:50 UT: Robotickým ramenem raketoplánu byla zachycena družice SPAS a poté byla uložena do lůžka v nákladovém prostoru. |
1993-09-22 |
07:57 UT: Návrat v nákladovém prostoru raketoplánu po 9.84 dne letu. |
|
1993-058D
SSC 22797 |
urychlovací stupeň TOS (Transfer Orbit Stage) |
USA |
Urychlovací stupeň vynášející družici ACTS ke stacionární dráze; válcové těleso o hmotnosti 1255 kg je dlouhé 330 cm s vnějším průměrem 230 cm.
Parametry dráhy:
1993-09-14.41 |
14.47° |
716.07 min |
323 - |
39947 km |
|
1998-01-01.63 |
14.55° |
712.58 min |
292 - |
39806 km |
|
2003-01-02.42 |
14.71° |
700.57 min |
304 - |
39198 km |
|
2008-01-03.00 |
15.48° |
695.11 min |
361 - |
38869 km |
|
2013-01-03.49 |
15.25° |
690.35 min |
346 - |
38647 km |
|
Události:
1993-09-12 |
11:45:00 UT: Vzlet společně s družicí ACTS v nákladovém prostoru raketoplánu. |
1993-09-13 |
15:06 UT: Uvolnění k samostatnému letu.
~22:00 UT: Spuštění motoru stupně.
Oddělení družice na přechodové dráze. |
|
1993-058E
SSC 22799 |
Fragment uvolněný z raketoplánu Discovery.
Parametry dráhy:
1993-09-13.86 |
28.44° |
90.25 min |
254 - |
319 km |
|
1993-09-15.55 |
28.46° |
89.42 min |
239 - |
253 km |
|
Události:
1993-09-12 |
11:45:00 UT: Vzlet. |
1993-09-16 |
Přirozený zánik v atmosféře po 4 dnech letu. |
|
1993-058F
SSC 22800 |
Fragment uvolněný z raketoplánu Discovery.
Parametry dráhy:
1993-09-14.42 |
28.57° |
90.27 min |
253 - |
321 km |
|
1993-09-15.55 |
28.47° |
89.75 min |
244 - |
280 km |
|
Události:
1993-09-12 |
11:45:00 UT: Vzlet. |
1993-09-16 |
Přirozený zánik v atmosféře po 4 dnech letu. |
|
Poslední aktualizace: 2016-05-13 © Jan Sedláček |