1994-062


1994-09-30, 11:16:00.011 UT; Cape Canaveral, LC-39A; Endeavour, OV-105

1994-062A
SSC 23285
STS 68   (Space Transportation System)
Endeavour F-7  
Shuttle Mission 65  
SRL-2   (Shuttle Radar Laboratory)
Pilotovaný raketoplán.
Raketoplán pro NASA Office of Space Flight, Washington, postavila firma Rockwell International, Space Systems Group, Palmdale.
Družicový stupeň o startovní hmotnosti 112 096 kg výr. č. OV-105 je dlouhý 37.2 m, vysoký 17.2 m a má křídla o rozpětí 23.8 m. Prostor pro posádku má objem 71.5 m3, trup tvoří nákladový prostor s rozměry 18.3x5.2x4.0 m uzavřený dvojicí dveří, jež se po navedení na dráhu otevírají (na vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému). V nákladovém prostoru je dálkový manipulátor RMS (Remote Manipulator System) a nádrže s kyslíkem, vodíkem a tři palivové články o výkonu 7 kW. V zadní části stroje jsou tři motory SSME (Space Shuttle Main Engines) č. 2026, 2028 a 2033 každý o tahu 2.1 MN. Povrch raketoplánu je pokryt dlaždicemi tepelné ochrany ze slinutého pěnového křemene.
V nákladovém prostoru nese:
- na plošině Spacelab radiolokační laboratoř SRL-2 o hmotnosti 9697 kg pro snímkování zemského povrchu s rozlišením 30 m;
- aparaturu MAPS (Measurement of Air Pollution from Satellites) pro měření koncentrace oxidu uhelnatého ve výškách od 4 do 15 km;
- v kanystrech GAS (Getaway Special Canisters) experimenty připravené studenty University of Alabama a Swedish Space Corp.
Posádka:
Michael Allen Baker NASA, USA 3. let
Terrence Wade Wilcutt NASA, USA 1. let
Steven Lee Smith NASA, USA 1. let
Daniel Wheeler Bursch NASA, USA 2. let
Peter Jeffrey Karl Wisoff NASA, USA 2. let
Thomas David Jones NASA, USA 2. let

Parametry dráhy:
1994-09-30.63 57.01° 88.90 min 214 - 226 km
1994-10-07.25 56.99° 88.75 min 206 - 219 km
1994-10-08.25 56.99° 88.58 min 198 - 211 km
1994-10-11.25 56.99° 88.60 min 199 - 211 km

Události:
1994-07-27 Sestava raketoplánu byla vyvezena na startovní rampu.
1994-08-18 10:53:58 UT: Předstartovní odpočet byl v čase T-1.9 s zastaven kvůli zvýšené teplotě vysokotlakého čerpadla u jednoho z motorů SSME. Později byl raketoplán převezen zpět do budovy VAB k výměně motoru.
1994-09-13 Raketoplán byl opět převezen na startovní rampu.
1994-09-30 11:16:00 UT: Vzlet.
11:49 UT: Raketoplán byl naveden na pracovní dráhu.
1994-10-01 Byla doladěna oběžná dráha a zahájeno aktivování vědeckých experimentů.
1994-10-09 Došlo k poruše jednoho z magnetofonů registrujícího data z SRL-2 (ke ztrátě dat nedošlo - k záznamu stačí zbývající dva). Magnetofon byl opraven za 1.5 hodiny.
1994-10-10 Byly ukončeny všechny experimenty.
Vzhledem k nepříznivému počasí nad Floridou bylo přistání přesunuto na Edwards AFB.
17:02:08 UT: První kontakt raketoplánu s přistávací drahou 22 na Edwards AFB.
17:03:08 UT: Raketoplán se zastavil; celková doba letu 11.24 dne.
Poslední aktualizace: 2016-03-05       © Jan Sedláček