1995-030A
SSC 23600 |
STS 71 (Space Transportation System) |
USA |
S/MM-1 (Shuttle / Mir Mission)
Spacelab Mir
Atlantis F-14
Shuttle Mission 69
Pilotovaný raketoplán.
Raketoplán pro NASA Office of Space Flight postavila firma Rockwell International, Space Systems Group, Palmdale.
Družicový stupeň o hmotnosti 97 386 kg, výr. č. OV-104, je dlouhý 37.2 m, vysoký 17.2 m a má křídla o rozpětí 23.8 m. Prostor pro posádku má objem 71.5 m3, trup tvoří nákladový prostor s rozměry 18.3x5.2x4.0 m uzavřený dvojicí dveří, jež se po navedení na dráhu otevírají (na vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému). V nákladovém prostoru je dálkový manipulátor RMS (Remote Manipulator System) a nádrže s kyslíkem, vodíkem a tři palivové články o výkonu 7 kW. V zadní části stroje jsou tři motory SSME (Space Shuttle Main Engines) čísel 2028, 2032 a 2034 každý o tahu 2.1 MN. Povrch raketoplánu je pokryt dlaždicemi tepelné ochrany ze slinutého pěnového křemene.
V nákladovém prostoru je stykovací modul ODS (Orbiter Docking System) o hmotnosti 1822 kg a přetlakový modul Spacelab (asi 3460 kg) s instalovanými 15 experimenty. Na letové palubě bylo zařízení PCGE (Protein Crystal Growth Experiment) pro stanice Mir.
Posádka:
|
ze Země na Mir |
|
|
z Miru na Zem |
|
|
Robert Lee |
Gibson |
NASA, USA |
5. let |
Robert Lee |
Gibson |
NASA, USA |
|
Charles Joseph |
Precourt |
NASA, USA |
2. let |
Charles Joseph |
Precourt |
NASA, USA |
|
Ellen S. |
Bakerová |
NASA, USA |
3. let |
Ellen S. |
Bakerová |
NASA, USA |
|
Gregory Jordan |
Harbaugh |
NASA, USA |
3. let |
Gregory Jordan |
Harbaugh |
NASA, USA |
|
Bonnie Jeanne |
Dunbarová |
NASA, USA |
4. let |
Bonnie Jaenne |
Dunbarová |
NASA, USA |
|
Anatolij Jakovlevič |
Solovjov |
RKA, Rusko |
4. let |
Norman Earl |
Thagard |
NASA, USA |
|
Nikolaj Michajlovič |
Budarin |
RKA, Rusko |
1. let |
Vladimir Nikolajevič |
Dežurov |
RKA, Rusko |
|
|
|
|
|
Gennadij Michajlovič |
Strekalov |
RKA, Rusko |
|
Parametry dráhy:
1995-06-27.87 |
51.65° |
88.58 min |
106 - |
302 km |
|
1995-06-27.97 |
51.64° |
91.37 min |
294 - |
389 km |
|
1995-06-29.40 |
51.65° |
92.45 min |
389 - |
399 km |
|
1995-07-04.52 |
51.65° |
92.43 min |
390 - |
397 km |
|
Události:
1995-04-26 |
Raketoplán byl převezen na startovní rampu. |
1995-06-24 |
Plánovaný start byl 9 minut před plánovaným vzletem odložen pro nepříznivé počasí. Nový termín startu byl určen na 1995-06-27. |
1995-06-27 |
19:32:18 UT: Vzlet.
~20:15 UT: Navedení na základní oběžnou dráhu.
~21:05 UT: Otevření dveří nákladového prostoru.
23:11 UT: První korekční manévr motory OMS. |
1995-06-28 |
Byl aktivován Spacelab v nákladovém prostoru. |
1995-06-29 |
09:30 UT: Manévrem TI bylo zahájeno závěrečné přibližování ke stanici Mir.
13:00 UT: Raketoplán řízený Gibsonem se připojil ke stykovacímu uzlu stanice Mir.
13:06 UT: Bylo dokončemo pevné spojení obou těles.
~15:00 UT: Po kontrole hermetičnosti spojení byly otevřeny průlezy mezi raketoplánem a stanicí Mir. |
1995-07-01 |
V průběhu experimentu testující pevnost spojení raketoplánu s Mirem byla návratová posádka v raketoplánu a průlezy byly hermeticky uzavřeny. |
1995-07-03 |
Po pravidelné tiskové konferenci a rozloučení přestoupila návratová posádka ze stanice Mir do raketoplánu.
19:40 UT: Uzavření průlezů mezi raketoplánem a stanicí. |
1995-07-04 |
11:09:45 UT: Oddělení raketoplánu od komplexu Mir.
12:35 UT: Raketoplán provedl úhybný manévr a vzdálil se na 17 km od stanice Mir. |
1995-07-07 |
Byly uzavřeny dveře nákladového prostoru.
13:45 UT: Spuštěním motorů OMS byl zahájen sestupový manévr; motory pracovaly 212 s.
14:54:36 UT: Raketoplán se dotkl přistávací dráhy 15 letiště Kennedyho kosmického střediska na Floridě.
14:55:27 UT: Raketoplán se zastavil; celková délka letu byla 9.64 dne. |
|