1996-018A
SSC 23831 |
STS 76 (Space Transportation System) |
USA |
S/MM-3 (Shuttle / Mir Mission)
Atlantis F-16
Shuttle Mission 76
Spacehab 4
Pilotovaný raketoplán.
Raketoplán pro NASA Office of Space Flight postavila firma Rockwell International, Space Systems Group, Palmdale.
Družicový stupeň o hmotnosti 113 104 kg, výr. č. OV-104, je dlouhý 37.2 m, vysoký 17.2 m a má křídla o rozpětí 23.8 m. Prostor pro posádku má objem 71.5 m3, trup tvoří nákladový prostor s rozměry 18.3x5.2x4.0 m uzavřený dvojicí dveří, jež se po navedení na dráhu otevírají (na vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému). V nákladovém prostoru je dálkový manipulátor RMS (Remote Manipulator System) a nádrže s kyslíkem, vodíkem a tři palivové články o výkonu 7 kW. V zadní části stroje jsou tři motory SSME (Space Shuttle Main Engines) čísel 2019, 2035 a 2109 každý o tahu 2.1 MN. Povrch raketoplánu je pokryt dlaždicemi tepelné ochrany ze slinutého pěnového křemene.
V nákladovém prostoru je zdvojený přetlakový modul Spacehab nesoucí náklad o hmotnosti asi 2600 kg pro kosmickou stanici Mir (z toho 680 kg vody). Při zpátečním letu odvezl 907 různého materiálu.
Posádka:
Kevin Patrick |
Chilton |
NASA, USA |
3. let |
|
|
|
|
Richard Alan |
Searfoss |
NASA, USA |
2. let |
|
|
|
|
Ronald Michael |
Sega |
NASA, USA |
2. let |
|
|
|
|
Michael Richard |
clifford |
NASA, USA |
3. let |
|
|
|
|
Linda Maxine |
Godwinová |
NASA, USA |
3. let |
|
|
|
|
Shanon Wells |
Lucidová |
NASA, USA |
5. let |
jen ze Země na Mir |
|
|
Parametry dráhy:
1996-03-22.60 |
51.65° |
89.70 min |
225 - |
294 km |
|
1996-03-23.39 |
51.65° |
90.77 min |
233 - |
391 km |
|
1996-03-24.12 |
51.65° |
92.43 min |
390 - |
397 km |
|
1996-03-30.96 |
51.65° |
92.38 min |
387 - |
395 km |
|
Události:
1996-02-28 |
Raketoplán byl převezen na startovní rampu. |
1996-03-19 |
Start plánovaný na 21. března byl odložen o 24 hodiny pro nepříznivé počasí. |
1996-03-22 |
08:13:04 UT: Vzlet.
08:55:26 UT: Zážehem motorů OMS byl zahájen přechod na základní oběžnou dráhu.
09:48 UT: Otevření dveří nákladového prostoru. |
1996-03-23 |
23:51:38 UT: Manévrem TI bylo zahájeno závěrečné přibližování ke stanici Mir. |
1996-03-24 |
02:50:10 UT: Raketoplán se připojil ke stykovacímu uzlu stanice Mir.
04:31 UT: Po kontrole hermetičnosti spojení byly otevřeny průlezy mezi raketoplánem a stanicí Mir. |
1996-03-28 |
Přestup posádky ze stanice do raketoplánu.
~10:15 UT: Uzavření průlezů mezi raketoplánem a stanicí. |
1996-03-29 |
01:08:03 UT: Oddělení raketoplánu od komplexu Mir.
02:08 UT: Raketoplán provedl úhybný manévr a vzdálil se od stanice Mir. |
1996-03-31 |
08:09 UT: Bylo zahájeno uzavírání dveří nákladového prostoru.
12:23:08 UT: Spuštěním motorů OMS byl zahájen sestupový manévr; motory pracovaly 200.4 s.
13:28:56 UT: Raketoplán se dotkl přistávací dráhy 22 letecké základny Edwards AFB.
13:29:52 UT: Raketoplán se zastavil; celková délka letu byla 9.22 dne. |
|