1997-039


1997-08-07, 14:41:00.061 UT; Cape Canaveral, LC-39A; Discovery, OV-103

1997-039A
SSC 24889
STS 85   (Space Transportation System) USA
Discovery F-23  
Shuttle Mission 86  
Pilotovaný raketoplán.
Raketoplán pro NASA Office of Space Flight postavila firma Rockwell International, Space Systems Group, Palmdale.
Družicový stupeň o hmotnosti 117 859 kg výr. č. OV-103 je dlouhý 37.2 m, vysoký 17.2 m a má křídla o rozpětí 23.8 m. Prostor pro posádku má objem 71.5 m3, trup tvoří nákladový prostor s rozměry 18.3x5.2x4.0 m uzavřený dvěma dveřmi, jež se po navedení na dráhu otevírají (na vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému). V nákladovém prostoru je dálkový manipulátor RMS (Remote Manipulator System) a nádrže s kyslíkem, vodíkem a tři palivové články o výkonu 7 kW. V zadní části stroje jsou tři motory SSME (Space Shuttle Main Engines) číslo 2039, 2041 a 2042, každý o tahu 2.1 MN. Povrch raketoplánu je pokryt dlaždicemi tepelné ochrany ze slinutého pěnového křemene.
Raketoplán v nákladovém prostoru nese:
- konstrukci MPESS (Multi Purpose Experiment Support Structure) s technologickými experimenty;
- konstrukci MPESS se sadou astronomických přístrojů;
- dvě pouzdra GAS (Get-away Special) se studentskými experimenty;
- prototyp japonského systému TPFLEX (Two-Phase Fluid Loop Experiment);
- prototyp dálkového manipulátoru MFD (Manipulator Flight Demonstration);
- autonomní družici CRISTA-SPAS (Cryogenic Infrared Spectrometers and Telescopes for the Atmosphere - Shuttle Palet Autonomous Satellite).
Posádka:
Curtin Lee Brown NASA, USA 4. let
Kent Vernon Rominger NASA, USA 3. let   nahradil původně nominovaného Jeffreye Ashbyho
Nancy Jan Davisová NASA, USA 3. let
Robert E. Lee Curbeam NASA, USA 1. let
Stephen Kern Robinson NASA, USA 1. let
Bjarni Valdimar Tryggvason CSA, Kanada 1. let

Parametry dráhy:
1997-08-07.63 57.00° 90.43 min 290 - 301 km
1997-08-13.50 56.99° 90.34 min 285 - 297 km
1997-08-17.51 56.99° 89.95 min 261 - 283 km
1997-08-17.91 56.99° 89.62 min 250 - 261 km

Události:
1997-07-11 Raketoplán byl převezen na startovní rampu.
1997-08-07 14:41:00 UT: Vzlet.
22:27 UT: K samostatnému letu byla uvolněna družice CRISTA-SPAS.
1997-08-16 15:14 UT: Zachycení družice CRISTA-SPAS; později byla uložena do nákladového prostoru.
1997-08-18 Plánovaný návrat byl o jeden den odložen.
1997-08-19 Uzavřeny dveře nákladového prostoru.
11:06:51 UT: Raketoplán se dotkl dráhy 33 letiště Kennedyho kosmického střediska na Floridě.
11:07:59 UT: Raketoplán se zastavil; celková doba letu 11.85 dne.
1997-039B
SSC 24890
CRISTA-SPAS   Německo, USA
      (Cryogenic Infrared Spectrometers and Telescopes for the Atmosphere - Shuttle Palet Autonomous Satellite)  
Vědecká družice.
Družici pro německou DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) a NASA Marshall Space Flight Center postavila firma Messerschmitt-Bölkow-Blohm GmbH, Mnichov.
Tříose stabilizovaná družice o hmotnosti 3260 kg má nepravidelný tvar - délka405 cm, šířka 175  a výška 400 cm. Elektrickou energii dodávají chemické baterie s kapacitou 70 kWh (stačí až na desetidenní provoz). Data se zaznamenávají do palubní magnetopáskové paměti s kapacitou 60 Gbit. Poloha na dráze se určuje podle signálů GPS. Pro chlazení optiky a 26 infračervených detektorů je k dispozici 780 l helia (55 l je přechlazeno na 4 K.
Družice nese tři dalekohledy a čtyři spektrometry pro měření v oblasti infračerveného záření.
Plánovaná aktivní životnost je maximálně 10 dní.
Parametry dráhy:
1997-08-07.94 57.00° 90.43 min 290 - 300 km
1997-08-08.99 56.97° 90.37 min 278 - 308 km
1997-08-09.05 56.99° 90.40 min 290 - 298 km
1997-08-15.76 56.99° 90.28 min 282 - 294 km

Události:
1997-08-07 14:41:00 UT: Vzlet v nákladovém prostoru raketoplánu.
22:27 UT: Družice byla uvolněna k samostatnému letu.
1997-08-16 15:14 UT: Družice CRISTA-SPAS byla zachycena robotickým ramenem raketoplánu a později byla uložena do nákladového prostoru. Družic pořizovala data 8 dní 16 hodin a 47 minut
1997-08-19 11:07:59 UT: Přistání v nákladovém prostoru raketoplánu; celková doba letu 11.85 dne.
Poslední aktualizace: 2015-09-03       © Jan Sedláček