1997-055


1997-09-26, 02:34:19.072 UT; Cape Canaveral, LC-39A; Atlantis, OV-104

1997-055A
SSC 24964
STS 86   (Space Transportation System) USA
S/MM-7   (Shuttle / Mir Mission)
Atlantis F-20  
Shuttle Mission 87  
Spacehab 9  
Pilotovaný raketoplán.
Raketoplán pro NASA Office of Space Flight postavila firma Rockwell International, Space Systems Group, Palmdale.
Družicový stupeň o vzletové hmotnosti 114 184 kg výr. č. OV-104 je dlouhý 37.2 m, vysoký 17.2 m a má křídla o rozpětí 23.8 m. Prostor pro posádku má objem 71.5 m3, trup tvoří nákladový prostor s rozměry 18.3x5.2x4.0 m uzavřený dvojicí dveří, jež se po navedení na dráhu otevírají (na vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému). V nákladovém prostoru je dálkový manipulátor RMS (Remote Manipulator System) a nádrže s kyslíkem, vodíkem a tři palivové články o výkonu 7 kW. V zadní části stroje jsou tři motory SSME (Space Shuttle Main Engines) čísel 2012, 2019 a 2040 každý o tahu 2.1 MN. Povrch raketoplánu je pokryt dlaždicemi tepelné ochrany ze slinutého pěnového křemene.
V nákladovém prostoru je zdvojený přetlakový modul Spacehab nesoucí náklad pro kosmickou stanici Mir, lokátor EPS/RME-1314 vyvíjený pro Mezinárodní kosmickou stanici a nosič PEC pro umístění vzorků z experimentu MEEP/RME-1304. Ve dvou kanystrech GAS jsou uloženy experimenty G-036 (sleduje tuhnutí betonu a asfaltu) a SEEDS-II (vystavení semen rajčat volnému kosmickému prostředí).
Posádka:
James Donald Watherbee NASA, USA 4. let
Michael John Bloomfield NASA, USA 1. let
Scott Edward Parazynski NASA, USA 2. let
Wendy Barrien Lawrenceová NASA, USA 2. let
Vladimir Georgijevič Titov RKA, Rusko 4. let
Jean-Loup Jacques Marie Chrétien CNES, Francie 3. let
David Alexander Wolf NASA, USA 2. let     jen ze Země na Mir
Colin Michael Foale NASA, USA     jen z Miru na Zem

Parametry dráhy:
1997-09-26.15 51.66° 90.15 min 255 - 297 km
1997-09-26.27 51.66° 91.07 min 286 - 367 km
1997-09-26.73 51.65° 91.68 min 331 - 382 km
1997-09-27.90 51.65° 92.29 min 384 - 389 km
1997-10-03.93 51.65° 91.88 min 355 - 379 km
1997-10-06.58 51.63° 91.88 min 353 - 381 km

Události:
1997-08-18 Raketoplán byl převezen na startovní rampu.
1997-09-26 02:34:19 UT: Vzlet.
03:16:09 UT: Manévrem OMS-2 (motory pracovaly 108.7 s) navedení na základní oběžnou dráhu.
04:07:48 UT: Otevřeny dveře nákladového prostoru.
1997-09-27 Manévrem TI (motor pracoval 23 s) bylo zahájeno závěrečné přibližování ke stanici Mir.
19:57:46 UT: Raketoplán se zachytil stykovacího uzlu stanice Mir.
20:06:05 UT: Dokončeno pevné spojení obou těles.
21:45 UT: Byly otevřeny průlezy mezi raketoplánem a stanicí Mir.
1997-10-01 13:34 UT: Byly uzavřeny průlezy mezi raketoplánem a stanicí.
17:29 UT. Kosmonauti Parazynski a Titov zahájili výstup do volného vesmíru.
Při výstupu kosmonauti demontovali zařízení MEEP z vnějšího povrchu stanice a umístili ho do nosiče v nákladovém prostoru, instalovali na stykovací modul přípravek pro případnou budoucí opravu panelu sluneční baterie a vyzkoušeli různé druhy nářadí vyvíjené pro stavbu Mezinárodní kosmické stanice.
22:30:02 UT: Výstup byl ukončen.
1997-10-03 17:28:15 UT: Raketoplán se oddělil od stanice Mir.
Během společného letu byla provedena inspekce poškozeného modulu Spektr.
22:25 UT: Raketoplán provedl úhybný manévr a přešel na samostatnou dráhu.
1997-10-04 20:23:14 UT: Zážeh levého motoru OMS v rámci experimentu SIMPLEX; motor pracoval 10.2 s.
1997-10-05 19:16:34 UT: V rámci přípravy přistání byly uzavřeny dveře nákladového prostoru.
Vzhledem k nepříznivému počasí nad Floridou bylo zrušeno plánované přistání a odloženo o jeden den.
23:43:45 UT: Byly opět otevřeny dveře nákladového prostoru.
1997-10-06 ~17:00 UT: Byly zahájeny přípravy k návratu na Zem.
18:06:30 UT: Byly uzavřeny dveře nákladového prostoru.
18:13:26 UT: Spuštěním motorů OMS byl zahájen brzdicí manévr; motory pracovaly 195.4 s a snížily rychlost o 104.9 m/s.
21:55:12 UT: Raketoplán se dotkl přistávací dráhy RW15 v Kennedyho kosmickém středisku na Floridě.
21:56:31 UT: Raketoplán se zastavil; celková délka letu byla 10.8 dne.
Poslední aktualizace: 2015-08-13       © Jan Sedláček