2002-047A
SSC 27537 |
STS 112 (Space Transportation System) |
|
ISS-9A (International Space Station) technické označení
Atlantis F-26
Shuttle Mission 111
Pilotovaný raketoplán.
Raketoplán pro NASA Office of Space Flight postavila firma Rockwell International, Space Systems Group, Palmdale.
Družicový stupeň o vzletové hmotnosti 116 316 kg výr. č. OV-104 je dlouhý 37.2 m, vysoký 17.2 m a má křídla o rozpětí 23.8 m. Prostor pro posádku má objem 71.5 m3, trup tvoří nákladový prostor s rozměry 18.3x5.2x4.0 m uzavřený dvojicí dveří, jež se po navedení na dráhu otevírají (na vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému). V nákladovém prostoru je dálkový manipulátor RMS (Remote Manipulator System) a nádrže s kyslíkem, vodíkem a tři palivové články o výkonu 7 kW. V zadní části stroje jsou tři motory SSME (Space Shuttle Main Engines) čísel 2047, 2048 a 2051 každý o tahu 2.1 MN. Povrch raketoplánu je pokryt dlaždicemi tepelné ochrany ze slinutého pěnového křemene.
Hlavním nákladem umístěným v nákladním prostoru je příhradová konstrukce ITS-S1 (Integrated Truss Structure - Starboard 1) o hmotnosti 12 572 kg, radiátor ATCSR-S1 (Active Thermal Control System Radiator - Starboard 1) a vozík CETA-1 (Crew and Equipment Translation Aid 1), jejichž montáž je hlavním úkolem letu. [1],[2],[3]
Posádka:
Jeffry Shears |
Ashby |
NASA, USA |
3. let |
|
|
|
|
Pamela Ann |
Melroyová |
NASA, USA |
2. let |
|
|
|
|
David Alexander |
Wolf |
NASA, USA |
3. let |
|
|
|
|
Sandra Hall |
Magnusová |
NASA, USA |
1. let |
|
|
|
|
Piers John |
Sellers |
NASA, USA |
1. let |
|
|
|
|
Fjodor Nikolajevič |
Jurčichin |
Roskosmos, Rusko |
1. let |
|
|
|
|
Parametry dráhy:
2002-10-07.82 |
51.63° |
88.40 min |
156 - |
235 km |
|
2002-10-08.00 |
51.64° |
89.01 min |
210 - |
241 km |
|
2002-10-09.50 |
51.63° |
92.08 min |
369 - |
385 km |
|
2002-10-16.63 |
51.64° |
92.34 min |
373 - |
405 km |
|
2002-10-18.25 |
51.64° |
91.31 min |
273 - |
405 km |
|
Události:
2002-10-07 |
19:45:51 UT: Vzlet.
20:25 UT: Navedení na základní dráhu.
21:23 UT: Otevření dveří nákladového prostoru. [1],[2] |
2002-10-09 |
10:43:54 UT: Korekčním manévrem NH bylo zahájeno přibližování k ISS.
14:33 UT: Raketoplán se zastavil 180 m od stanice.
15:16:14 UT: Raketoplán se připojil ke stykovacímu uzlu modulu PMA-2. [2],[4] |
2002-10-10 |
Přesun nosníku ITS-S1 z nákladového prostoru k ISS a jeho následná montáž. [5] |
2002-10-12 |
Korekce letové dráhy ISS motory raketoplánu; zvýšena střední výška dráhy o 6.4 km. |
2002-10-14 |
Korekce letové dráhy ISS motory raketoplánu; změna rychlosti o 2.6 m/s. |
2002-10-16 |
Přestup posádky ze stanice do raketoplánu.
11:15 UT: Uzavření průlezů mezi raketoplánem a stanicí a prověrka hermetičnosti.
13:13:40 UT: Raketoplán se odpojil od stykovacího uzlu PMA-2.
14:56 UT: Zahájen úhybný manévr a vzdálení se od ISS. [1],[2] |
2002-10-17 |
Příprava posádky a raketoplánu k návratu. [1],[2] |
2002-10-18 |
12:07 UT: Uzavřeny dveře nákladového prostoru.
14:36 UT: Zahájeno brzdění; motory pracovaly 132 s a snížily rychlost o 76.5 m/s.
15:12 UT: Vstup do atmosféry.
15:43:40 UT: Raketoplán se dotkl přistávací dráhy 33 letiště Kennedyho kosmického střediska na Floridě.
15:44:35 UT: Raketoplán se zastavil; celková doba letu 10.83 dne. [2],[6],[7] |
|