2006-036A
SSC 29391 |
STS 115 (Space Transportation System) |
USA |
ISS-12A (International Space Station) technické označení
Atlantis F-27
Shuttle Mission 116
Pilotovaný raketoplán.
Raketoplán pro NASA Office of Space Flight postavila firma Rockwell International, Space Systems Group, Palmdale.
Družicový stupeň o vzletové hmotnosti 122 397 kg výr. č. OV-104 je dlouhý 37.2 m, vysoký 17.2 m a má křídla o rozpětí 23.8 m. Prostor pro posádku má objem 71.5 m3, trup tvoří nákladový prostor s rozměry 18.3x5.2x4.0 m uzavřený dvojicí dveří, jež se po navedení na dráhu otevírají (na vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému). V nákladovém prostoru je dálkový manipulátor RMS (Remote Manipulator System) a nádrže s kyslíkem, vodíkem a tři palivové články o výkonu 7 kW. V zadní části stroje jsou tři motory SSME (Space Shuttle Main Engines) čísel 2044, 2048 a 2047 každý o tahu 2.1 MN. Povrch raketoplánu je pokryt dlaždicemi tepelné ochrany ze slinutého pěnového křemene.
Hlavním nákladem umístěným v nákladním prostoru je příhradová konstrukce ITS-P3 a ITS-P4 (Integrated Truss Structure - Port 4) s panely slunečních baterií (15 821 kg), jejichž montáž je hlavním úkolem letu. Raketoplán dále nese distribuční rozvodnou jednotku SPDU (Shuttle Power Distribution Unit) a dva kontejnery s panely sluneční baterie (4A a 2A).
Posádka:
Brent Ward |
Jett |
NASA, USA |
4. let |
|
|
|
|
Christopher John |
Ferguson |
NASA, USA |
1. let |
|
|
|
|
Joseph Richards |
Tanner |
NASA, USA |
4. let |
|
|
|
|
Daniel Christopher |
Burbank |
NASA, USA |
2. let |
|
|
|
|
Heidemarie Martha Stefanyshyn-Piperová |
NASA, USA |
1. let |
|
|
|
|
Steven Glenwood |
MacLean |
CSA, Kanada |
2. let |
|
|
|
|
Parametry dráhy:
2006-09-09.66 |
51.63° |
89.64 min |
229 - |
285 km |
|
2006-09-10.38 |
51.64° |
91.06 min |
313 - |
340 km |
|
2006-09-11.24 |
51.63° |
91.38 min |
335 - |
350 km |
|
Události:
2006-09-09 |
15:14:55 UT: Vzlet.
15:53:11 UT: Zahájení manévru pro přechod na základní dráhu; motory OMS pracovaly 147 s.
16:54 UT: Otevření dveří nákladového prostoru. [1],[2],[3] |
2006-09-10 |
07:07:07 UT: Korekční manévr NC-2; motory OMS pracovaly 36 s.
10:05 UT: Zahájena prohlídka dlaždic tepelné ochrany a náběžných hran křídel.
17:20 UT: Zahájení přípravy k setkání s ISS. [1],[2],[3] |
2006-09-11 |
08:08 UT: Manévrem Ti bylo zahájeno závěrečné přibližování k ISS; motor OMS pracoval 14 s.
09:38 UT: Zahájen oblet stanice a snímkování povrchu raketoplánu kosmonauty z ISS.
10:46 UT: Raketoplán se připojil k tunelu PMA-2 ISS.
11:55 UT: Otevření průlezů do ISS a přestup posádky. [1],[2],[3] |
2006-09-17 |
Přestup posádky ze stanice do raketoplánu.
10:27 UT: Uzavřeny průlezy mezi stanicí a raketoplánem.
12:50 UT: Odpojení raketoplánu od stanice.
13:13 UT: Zahájení obletu stanice ve vzdálenosti 200 až 400 metrů. [1],[2],[3] |
2006-09-18 |
Kontrola tepelné ochrany náběžné hrany křídel a přídě raketoplánu.
Úklid vnitřních prostor raketoplánu. [1],[2],[3] |
2006-09-19 |
Kontrola tepelné ochrany náběžné hrany křídel a přídě raketoplánu.
Úklid vnitřních prostor raketoplánu.
Vzhledem k nejisté předpovědi počasí byl let prodloužen o jeden den. [1],[2],[3] |
2006-09-20 |
Dodatečná kontrola destiček tepelné ochrany a náběžné hrany křídel. [1],[2],[3] |
2006-09-21 |
09:14:28 UT: Zahájení brzdicího manévru; motory pracovaly 280 s a snížily rychlost o 92.7 m/s.
10:21:30 UT: Raketoplán dosedl na dráhu 33 letiště Kennedyho kosmického střediska na Floridě.
10:22:16 UT: Raketoplán se zastavil; trvání letu 11.79 dne. [1],[2],[3] |
|