2006-028A
SSC 29251 |
STS 121 (Space Transportation System) |
USA |
Discovery F-32
ISS ULF-1.1 (International Space Station Utility Logistics Flight)
Shuttle Mission 115
Pilotovaný raketoplán.
Raketoplán pro NASA Office of Space Flight postavila firma Rockwell International, Space Systems Group, Palmdale.
Družicový stupeň o vzletové hmotnosti 121 092 kg výr. č. OV-103 je dlouhý 37.2 m, vysoký 17.2 m a má křídla o rozpětí 23.8 m. Prostor pro posádku má objem 71.5 m3, trup tvoří nákladový prostor s rozměry 18.3x5.2x4.0 m uzavřený dvěma dveřmi, jež se po navedení na dráhu otevírají (na vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému). V nákladovém prostoru je dálkový manipulátor RMS (Remote Manipulator System) a nádrže s kyslíkem, vodíkem a tři palivové články o výkonu 7 kW. V zadní části stroje jsou tři motory SSME (Space Shuttle Main Engines) číslo 2045, 2051 a 2056, každý o tahu 2.1 MN. Povrch raketoplánu je pokryt dlaždicemi tepelné ochrany ze slinutého pěnového křemene.
Raketoplán v nákladovém prostoru nese
- nákladový modul MPLM-1 Leonardo s asi 5200 kg vybavení stanice a materiálu pro provoz stanice;
- náhradní cívkový systém kabelu TUS/RA (Trailing Umbilical System/Reel Assembly);
- čerpadlo vnější smyčky termoregulačního systému;
- soupravu pro nácvik postupů při opravě tepelné ochrany raketoplánu na plošině LMC.
Hlavním úkolem letu je prověrka úprav raketoplánu po havárii Columbie a doprava nákladu na ISS. [1], [2],[3]
Posádka:
Steven Wayne |
Lindsey |
NASA, USA |
4. let |
|
|
|
|
Mark Edward |
Kelly |
NASA, USA |
2. let |
|
|
|
|
Michael Edward |
Fossum |
NASA, USA |
1. let |
|
|
|
|
Lisa Marie |
Nowaková |
NASA, USA |
1. let |
|
|
|
|
Stephanie Diana |
Wilsonová |
NASA, USA |
1. let |
|
|
|
|
Piers John |
Sellers |
NASA, USA |
2. let |
|
|
|
|
Thomas Arthur |
Reiter |
ESA, Německo |
2. let |
jen ze Země na ISS |
|
|
|
Parametry dráhy:
2006-07-04.80 |
51.63° |
88.35 min |
155 - |
231 km |
|
2006-07-05.71 |
51.63° |
88.65 min |
158 - |
257 km |
|
2006-07-06.50 |
51.63° |
91.35 min |
334 - |
348 km |
|
2006-07-17.42 |
51.63° |
91.35 min |
332 - |
350 km |
|
Události:
2006-03-15 |
Start plánovaný na květen 2006 odložen pro nutnost úprav vnější nádrže. [2] |
2006-07-01 |
Start plánovaný na 19:48:37 UT byl v čase T-9 minut zrušen pro bouřkovou oblačnost nad základnou. [2] |
2006-03-15 |
Start zrušen pro nepříznivé povětrnostní podmínky. [2] |
2006-07-04 |
18:37:55 UT: Vzlet.
19:15 UT: Navedení na základní dráhu. [2],[3] |
2006-07-05 |
10:53:52 UT: Zahájení korekčního manévru NC-2; dva motory OMS pracovaly 27.7 s.
Kontrola stavu tepelné ochrany raketoplánu.
21:46:55 UT: Zahájení korekčního manévru NC-3 motory OMS pracovaly 110.3 s. [2],[3] |
2006-07-06 |
Manévrem Ti (Terminal Initiate Maneuver) zahájeno závěrečné přibližování k ISS.
13:46 UT: Raketoplán se zastavil 180 m od stanice a poté zahájil rotační manévr pro snímkování tepelné ochrany kosmonauty z ISS.
~14:20 UT: Zahájena závěrečná fáze přiblížení ke stanici.
15:14 UT: Dokončeno pevné spojení raketoplánu k uzlu tunelu PMA-2 stanice ISS.
16:30 UT: Otevření průlezů mezi raketoplánem a ISS a přestup posádky do stanice. [2],[3] |
2006-07-15 |
Slavnostní rozloučení posádky a přestup kosmonautů ze stanice do raketoplánu; uzavření průlezů.
12:08 UT: Odpojení raketoplánu od uzlu tunelu PMA-2.
12:28 UT a 12:57 UT: Úhybné manévry raketoplánu.
Kontrola stavu tepelné ochrany na náběžných hranách křídel. [2],[3] |
2006-07-16 |
Příprava systémů raketoplánu na sestup z dráhy. [2],[3] |
2006-07-17 |
Řídicí středisko dalo souhlas k zahájení návratového manévru.
12:07:15 UT: Spuštění motorů OMS; pracovaly 182 s a snížily rychlost o 92.0 m/s.
12:42:33 UT: Vstup raketoplánu do atmosféry.
13:14:43 UT: Raketoplán dosedl na dráhu 15 letiště SLF na Kennedy Space Center na Floridě.
13:15:49 UT: Raketoplán se zastavil; trvání letu 12.78 dne. [2],[3] |
|