2006-055A 
SSC 29647  | 
|  STS 116    (Space Transportation System)  | 
 USA  | 
 
 
 Discovery F-33     
 ISS-12A.1    (International Space Station 10 America)  
 Shuttle Mission 117   
 
Pilotovaný raketoplán. 
Raketoplán pro NASA Office of Space Flight postavila firma Rockwell International, Space Systems Group, Palmdale.  
Družicový stupeň o vzletové hmotnosti 120 413 kg výr. č. OV-103 je dlouhý 37.2 m, vysoký 17.2 m a má křídla o rozpětí 23.8 m. Prostor pro posádku má objem 71.5 m3, trup tvoří nákladový prostor s rozměry 18.3x5.2x4.0 m uzavřený dvěma dveřmi, jež se po navedení na dráhu otevírají (na vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému). V nákladovém prostoru je dálkový manipulátor RMS (Remote Manipulator System) a nádrže s kyslíkem, vodíkem a tři palivové články o výkonu 7 kW. V zadní části stroje jsou tři motory SSME (Space Shuttle Main Engines) číslo 2050, 2054 a 2058, každý o tahu 2.1 MN. Povrch raketoplánu je pokryt dlaždicemi tepelné ochrany ze slinutého pěnového křemene. 
Raketoplán v nákladovém prostoru nese  
- modul Spacehab LSM (Logistics Single Modul) o hmotnosti 5399 kg s náhradními díly, aparaturou pro experimenty, filtry, elektronikou a dalším zařízením;  
- rozvodnou jednotku SPDU (Shuttle Power Distribution Unit);  
- příhradovou konstrukci ITS-P5 (Integrated Truss Structure);  
- integrovaný nosič nákladu o hmotnosti 2492 kg (náklad 839 ), včetně družic MARSCom, MEPSI a ANDE.  
Hlavním úkolem letu je instalace nosníku ITS-P5 a propojení elektrického systému amerického segmentu. [1], [2],[3]
 
Posádka: 
| Mark Lewis | 
Polansky | 
NASA, USA | 
2. let | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 
| William Anthony | 
Oefelein | 
NASA, USA | 
1. let | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 
| Nicholas James MacDonald Patrick | 
NASA, USA | 
1. let | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 
| Robert Lee | 
Curbeam | 
NASA, USA | 
3. let | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 
| Arne Christer | 
Fuglesang | 
ESA, Švédsko | 
1. let | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 
| Joan Elizabeth | 
Higginbothamová | 
NASA, USA | 
1. let | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 
| Sunita Lyn | 
Williamsová | 
NASA, USA | 
1. let | 
jen ze Země na ISS   | 
 | 
 | 
 | 
 
| Thomas Arthur | 
Reiter | 
ESA, Německo | 
 | 
jen z ISS na Zem       | 
 | 
 | 
 | 
 
 
 
Parametry dráhy:
 
| 2006-12-10.10 | 
51.63° | 
89.26 min | 
225 - | 
251 km | 
   | 
 
| 2006-12-10.27 | 
51.64° | 
90.35 min | 
247 - | 
336 km | 
   | 
 
| 2006-12-11.15 | 
51.64° | 
90.95 min | 
298 - | 
344 km | 
   | 
 
| 2006-12-20.10 | 
51.64° | 
91.06 min | 
316 - | 
337 km | 
   | 
 
 
 
Události:
 
| 2005-02-09 | 
NASA jmenoval posádku pro tento let. [2]  | 
 
| 2006-12-07 | 
Start byl v čase T-5 min. odložen o dva dny pro nepříznivé počasí. [3],[4]  | 
 
| 2006-12-10 | 
01:47:35 UT: Vzlet.   
02:26 UT: Navedení na základní dráhu. [2],[3]  | 
 
| 2006-12-11 | 
00:12 UT: Zahájení kontroly stavu náběžných hran křídel a dlaždic tepelné ochrany.   
17:03 UT: Zahájení setkávacího manévru.  
21:53 UT: Zahájení snímkování raketoplánu z paluby ISS pro kontrolu stavu tepelné ochrany.  
~22:37 UT: Raketoplán se pevně připojil k tunelu PMA-2 modulu Destiny.  
~23:50 UT: Otevření průlezů a přestup posádky z raketoplánu do ISS. [2],[3]  | 
 
| 2006-12-19 | 
po 19:00 UT: Přestup posádky z ISS do raketoplánu.   
~19:30 UT: Uzavření průlezů mezi raketoplánem a stanicí.  
22:10 UT: Odpojení raketoplánu od tunelu PMA-2.  
22:59 a 23:40 UT: Dva úhybné manévry, které navedla raketoplán do bezpečné vzdálenosti. [2],[3]  | 
 
| 2006-12-20 | 
Kontrola stavu dlaždic tepelné ochrany a náběžných hran křídel.   
Příprava posádky a raketoplánu na návrat na Zemi. [2],[3]  | 
 
| 2006-12-21 | 
00:20 UT: Vypuštění družice MEPSI.   
01:56 UT: Vypuštění studentské družice VOR.  
18:19 UT: Vypuštění družic ANDE. [2],[3]  | 
 
| 2006-12-22 | 
15:48 UT: Zahájeny závěrečné přípravy na přistání.   
17:29 UT: Uzavřeny dveře nákladového prostoru.   
19:04 UT: Pro nepříznivé počasí odvoláno přistání na Floridě na 202. obletu.  
20:54 UT: Posádka dostala povolení přistán na letiště Kennedyho kosmického střediska na Floridě (SLF).  
21:26:10 UT: Zahájení brzdicího manévru; motory pracovaly 197 s a snížily rychlost o 99.4 m/s.  
22:00:03 UT: Raketoplán vstoupil ve výšce 121 km do atmosféry.  
22:32:00 UT: Raketoplán se dotkl přistávací dráhy č. 15 SLF.  
22:32:52 UT: Raketoplán se zastavil; délka trvání mise byla 12.86 dne. [2],[3]  | 
 
 
 | 
2006-055B 
SSC 29660  | 
|  MEPSI    (MEMS Picosat Inspector)  | 
 USA  | 
 
 
 MEPSI-2A/2B    (MEMS Picosat Inspector; Micro-Electromechanical System-Based Pico Satellite Inspector)
 
Technologická družice.  
Družici pro DARPA (Defense Advanced Research Project Agency), Arlington, postavila firma The Aerospace Corp., El Segundo.  
Částečně stabilizovaná družice o hmotnosti 3.5 kg je tvořena dvěma nanodružicemi typu Cubesat (každá přibližně ve tvaru krychle o rozměrech 10x10x12.5 cm se stěnami pokrytými články sluneční baterie) spojenými lankem dlouhým 15.2 m. Ke stabilizaci se využívají miniaturní silové setrvačníky a gravitační gradient.  
Družice nese TV kamery pro sledování jiných těles na oběžné dráze kolem Země.  
Předpokládaná aktivní životnost je  roků. [1],[5]
 
Parametry dráhy:
 
| 2006-12-21.24 | 
51.64° | 
90.95 min | 
311 - | 
332 km | 
   | 
 
| 2007-02-01.38 | 
51.63° | 
90.37 min | 
288 - | 
297 km | 
   | 
 
| 2007-02-08.77 | 
51.61° | 
87.27 min | 
135 - | 
144 km | 
   | 
 
 
 
Události:
 
| 2006-12-10 | 
01:47:35 UT: Vzlet v nákladovém prostoru raketoplánu Discovery. [3]  | 
 
| 2006-12-21 | 
00:20 UT: Vypuštění družice z nákladového prostoru raketoplánu. [1],[3]  | 
 
| 2007-03-08 | 
Přirozený zánik v atmosféře 88 dní po startu. [11]  | 
 
 
 | 
2006-055C 
SSC 29661  | 
|  RAFT-1    (Radar Fence Transponder)  | 
 USA  | 
 
 
 OSCAR 60    (Orbiting Satellite Carrying Amateur Radio)
 
Studentská technologická družice.  
Družici postavili a provozují studenti US Naval Academy, Annapolis.  
Družice typu Cubesat o hmotnosti asi 4 kg má tvar krychle o délce hrany 12.7 cm s bočními stěnami pokrytými články sluneční baterie dodávajícími průměrně 1 W. Z tělesa družice se vysunují dvě tyčové antény o délce 26.7 cm a jedna drátová anténa dlouhá 116.8 cm. Komunikace s družicí probíhá v pásmu VHF. Stabilizaci družice zajišťují permanentní magnety.  
Družice nese  
- převaděč pro radioamatérská hlasová spojení;  
- syntetizátor řeči pro převod zaslaných textových zpráv;  
- prototyp radiolokačního odpovídače.   
Předpokládaná životnost družice je 6.5 měsíce. [1],[6],[10]
 
Parametry dráhy:
 
| 2006-12-21.17 | 
51.65° | 
90.98 min | 
313 - | 
332 km | 
   | 
 
| 2007-02-08.90 | 
51.64° | 
90.71 min | 
303 - | 
316 km | 
   | 
 
| 2007-04-02.22 | 
51.64° | 
90.25 min | 
278 - | 
295 km | 
   | 
 
| 2007-05-30.06 | 
51.62° | 
87.16 min | 
129 - | 
139 km | 
   | 
 
 
 
Události:
 
| 2006-07.17 | 
Družice byla dopravena na Floridu do Kennedyho kosmického střediska. [10]  | 
 
| 2006-12-10 | 
01:47:35 UT: Vzlet v nákladovém prostoru raketoplánu Discovery. [6]  | 
 
| 2006-12-21 | 
01:56 UT: Vypuštění družice z nákladového prostoru raketoplánu. [1],[6]  | 
 
| 2007-05-30 | 
Přirozený zánik v atmosféře 171 den po startu. [6],[11]  | 
 
 
 | 
2006-055D 
SSC 29662  | 
|  MARScom    (Military Affiliate Radio System Communications)  | 
 USA  | 
 
 
 NMARS    (Navy Military Affiliate Radio System) 
 
Studentská technologická družice.  
Družici postavili a provozují studenti US Naval Academy, Annapolis.  
Družice typu Cubesat o hmotnosti 3 kg má tvar krychle o délce hrany 12.7 cm se stěnami pokrytými články sluneční baterie dodávajícími průměrně 1 W. Z tělesa družice se vysunují dvě tyčové antény o délce 26.7 cm a jedna drátová anténa dlouhá 116.8 cm. Komunikace s družicí probíhá v pásmu VHF.  
Družice nese převaděče pro radioamatérská hlasová spojení a dávkový přenos dat.   
[1],[7]
 
Parametry dráhy:
 
| 2006-12-21.78 | 
51.64° | 
91.00 min | 
313 - | 
334 km | 
   | 
 
| 2007-02-01.59 | 
51.64° | 
90.72 min | 
302 - | 
317 km | 
   | 
 
| 2007-04-03.20 | 
51.63° | 
89.99 min | 
265 - | 
282 km | 
   | 
 
| 2007-05-06.40 | 
51.61° | 
87.38 min | 
142 - | 
148 km | 
   | 
 
 
 
Události:
 
| 2006-12-10 | 
01:47:35 UT: Vzlet v nákladovém prostoru raketoplánu Discovery. [7]  | 
 
| 2006-12-21 | 
01:56 UT: Vypuštění družice z nákladového prostoru raketoplánu. [1],[7]  | 
 
| 2007-05-06 | 
Přirozený zánik v atmosféře 147 dní po startu. [7],[11]  | 
 
 
 | 
2006-055E 
SSC 29663  | 
     
 
Část pouzdra ICU (Internal Cargo Unit), v němž byla při uvolnění umístěna dvojice družic ANDE. 
Těleso má tvar válce o průměru 50 cm.[1]
 
Parametry dráhy:
 
| 2006-12-22.25 | 
51.64° | 
91.02 min | 
312 - | 
336 km | 
   | 
 
| 2007-04-17.81 | 
51.64° | 
87.55 min | 
151 - | 
154 km | 
   | 
 
 
 
Události:
 
| 2006-12-10 | 
01:47:35 UT: Vzlet v nákladovém prostoru raketoplánu Discovery. [1]  | 
 
| 2006-12-21 | 
18:22:47 UT: Vypuštění pouzdra s družicemi z nákladového prostoru raketoplánu.  
18:23:29 UT: Rozdělení ICU na dvě části. [1]  | 
 
| 2007-04-18 | 
Přirozený zánik v atmosféře 129 dní po startu. [11]  | 
 
 
 | 
2006-055F 
SSC 29664  | 
|  ANDE MAA Sphere 1    (Atmosphere Neutral Density Experiment Mock ANDE Active)  | 
 USA  | 
 
 
 ANDE-1    (Atmosphere Neutral Density Experiment)  
 OSCAR 61    (Orbiting Satellite Carrying Amateur Radio)  
 NO-61    (Navy OSCAR)
 
Studentská technologická družice.  
Družici postavili a provozují studenti US Naval Academy, Annapolis.  
Družice o hmotnosti 52.0 kg má tvar koule o průměru 48.3 cm; obě poloukoule jsou vzájmně elektricky izolovány a tvoří antény vysílačů. Na povrchu pláště jsou instalovány koutové odrážeče a 6 optických majáků. Elektrickou energii dodávají pouze tři Li-ion baterie.  
Družice nese dva telemetrické systémy, které vysílají jednosekundové relace každých 15 s (systém A), nebo 60 s (systém B).   
Předpokládaná doba aktivní životnosti je 1.5 roku. [1],[9]
 
Parametry dráhy:
 
| 2006-12-22.98 | 
51.64° | 
91.02 min | 
313 - | 
336 km | 
   | 
 
| 2007-12-22.58 | 
51.63° | 
90.14 min | 
275 - | 
288 km | 
   | 
 
| 2008-05-25.34 | 
51.61° | 
87.09 min | 
124 - | 
136 km | 
   | 
 
 
 
Události:
 
| 2006-12-10 | 
01:47:35 UT: Vzlet v nákladovém prostoru raketoplánu Discovery. [9]  | 
 
| 2006-12-21 | 
18:22:47 UT: Vypuštění družice z nákladového prostoru raketoplánu. [1],[9]  | 
 
| 2006-12-22 | 
Uvolnění z pouzdra ICU k samostatnému letu. [1],[9]  | 
 
| 2008-05-25 | 
~11:19 UT: Přirozený zánik v atmosféře 532 dní (1.46 roku) po startu. [9],[11]  | 
 
 
 | 
2006-055G 
SSC 29665  | 
     
 
Část pouzdra ICU (Internal Cargo Unit), v němž byla při uvolnění umístěna dvojice družic ANDE. 
Těleso má tvar válce o průměru 50 cm.[1]
 
Parametry dráhy:
 
| 2006-12-22.98 | 
51.64° | 
91.02 min | 
312 - | 
336 km | 
   | 
 
| 2007-02-09.47 | 
51.62° | 
87.62 min | 
155 - | 
158 km | 
   | 
 
 
 
Události:
 
| 2006-12-10 | 
01:47:35 UT: Vzlet v nákladovém prostoru raketoplánu Discovery. [1]  | 
 
| 2006-12-21 | 
18:22:47 UT: Vypuštění pouzdra s družicemi z nákladového prostoru raketoplánu.  
18:23:29 UT: Rozdělení ICU na dvě části. [1]  | 
 
| 2007-02-09 | 
Přirozený zánik v atmosféře 61 den po startu. [11]  | 
 
 
 | 
2006-055H 
SSC 29666  | 
     
 
Blok elektroniky pouzdra ICU (Internal Cargo Unit), v němž byla umístěna dvojice družic ANDE. 
Těleso má tvar disku o průměru 50 cm.[1]
 
Parametry dráhy:
 
| 2006-12-22.98 | 
51.64° | 
91.02 min | 
312 - | 
336 km | 
   | 
 
| 2007-04-24.28 | 
51.60° | 
87.70 min | 
158 - | 
162 km | 
   | 
 
 
 
Události:
 
| 2006-12-10 | 
01:47:35 UT: Vzlet v nákladovém prostoru raketoplánu Discovery. [1]  | 
 
| 2006-12-21 | 
18:22:47 UT: Vypuštění pouzdra s družicemi z nákladového prostoru raketoplánu.  
18:23:29 UT: Oddělení od pouzdra ICU. [1]  | 
 
| 2007-04-24 | 
Přirozený zánik v atmosféře 135 dní po startu. [11]  | 
 
 
 | 
2006-055J 
SSC 29667  | 
|  ANDE FCal Sphere 1    (Atmosphere Neutral Density Experiment Fence Calibration)  | 
 USA  | 
 
 
 ANDE-2    (Atmosphere Neutral Density Experiment)  
 NRL OSCAR 62    (Naval Research Laboratory Orbiting Satellite Carrying Amateur Radio)  
 NO-62    (NRL OSCAR)
 
Studentská technologická družice.  
Družici postavila Naval Research Laboratory, Washington, a provozují ji studenti US Naval Academy, Annapolis.  
Družice o hmotnosti 62.7 kg má tvar koule o průměru 48.3 cm; obě poloukoule jsou vzájmně elektricky izolovány a tvoří antény vysílačů. Na povrchu pláště jsou instalovány koutové odrážeče. Elektrickou energii dodávají pouze Li-ion baterie.  
Družice nese telemetrický vysílač pracující v pásmu UHF, který vysílá krátké relace jednou za 2 minuty, a syntetizátor řeči pro převod zaslaných textových zpráv.   
Předpokládaná doba aktivní životnosti je 1.5 roku. [1],[8]
 
Parametry dráhy:
 
| 2006-12-22.92 | 
51.63° | 
91.03 min | 
313 - | 
337 km | 
   | 
 
| 2007-06-15.86 | 
51.63° | 
90.47 min | 
290 - | 
305 km | 
   | 
 
| 2007-12-25.17 | 
51.62° | 
87.19 min | 
133 - | 
137 km | 
   | 
 
 
 
Události:
 
| 2006-12-10 | 
01:47:35 UT: Vzlet v nákladovém prostoru raketoplánu Discovery. [8]  | 
 
| 2006-12-21 | 
18:22:47 UT: Vypuštění družice z nákladového prostoru raketoplánu.  
18:23:35 UT: Uvolnění z pouzdra ICU k samostatnému letu. [1],[8]  | 
 
| 2007-12-25 | 
Přirozený zánik v atmosféře 380 dní (1.04 roku) po startu. [8],[11]  | 
 
 
 | 
Zdroje informací: 
- 
J. Sedláček: Katalog kosmických těles; Česká Třebová, 2007 (rukopis).
 
- 
A. Vítek: STS-116/ISS-12A.1. Vesmírní elektrikáři; Letectví a kosmonautika, ročník 2007, číslo 2 a 3.
 
- 
2006-055A – STS 116 / A. Vítek – 2009-04-26 - http://www.lib.cas.cz/space.40/2006/055A.HTM.
 
- 
STS-116 MISSION ARCHIVE (FINAL) - 2006-12-22 - http://www.cbsnews.com/network/news/space/116/STS-116_Archive.html.
 
- 
2006-055B – MEPSI-2A/2B / A. Vítek – 2007-03-25 - http://www.lib.cas.cz/space.40/2006/055B.HTM.
 
- 
2006-055C – RAFT-1 / A. Vítek – 2007-06-29 - http://www.lib.cas.cz/space.40/2006/055C.HTM.
 
- 
2006-055D – NMARS / A. Vítek – 2007-05-21 - http://www.lib.cas.cz/space.40/2006/055D.HTM.
 
- 
2006-055F – ANDE-2 / A. Vítek – 2008-01-30 - http://www.lib.cas.cz/space.40/2006/055F.HTM.
 
- 
2006-055J – ANDE-1 / A. Vítek – 2007-03-25 - http://www.lib.cas.cz/space.40/2006/055J.HTM.
 
- 
RAFT Satellite Project - [2013-11-24] - http://www.usna.edu/Users/aero/bruninga/raft.html.
 
- 
Satellite Catalog - https://beta.space-track.org/#/catalog.
 
 
 
 | 
| Poslední aktualizace: 2013-11-25       © Jan Sedláček |