2013-010


2013-03-01, 15:10:13 UT; Cape Canaveral, LC-40; Falcon 9 v1.0, 005


2013-010A
SSC 39115
Dragon CRS-2   (Commercial Resupply Services) USA
SpX-2   (SpaceX)
Dragon SC4  
Komerční nákladní kosmická loď.
Loď postavila společnost SpaceX v rámci programu COTS (Commercial Orbital Transportation Services).
Loď se skládá ze dvou částí: návratové hermetizované části o délce 3.1 m a maximálním průměrem 3.66 m s hermetizovaným prostorem 10 m3 pro uložení nákladu a válcovitého přídavného modulu o délce 1.3 m, k němuž jsou připojeny dva panely sluneční baterie (výkon 5 kW) s celkovým rozpětím 16.5 m. Uvnitř válcovité části je nehermetizovaný prostor pro případný další náklad.
Celková délka lodi je 5.66 m; prázdná hmotnost je asi 4200 kg. Maximální hmotnost přepravovaného nákladu je 3310 kg. Při tomto letu veze 677 kg, z toho:
81 kg potřeb pro posádku;
348 kg aparatur a vzorků pro experimenty (323 kg NASA, 11 kg CSA, 11 kg ESA a 3 kg JAXA);
3 kg vybavení pro výstup do volného vesmíru;
135 kg vybavení stanice a náhradní díly;
8 kg dílů pro počítače (hard disk, pouzdro pro CD, seriové porty);
0.3 kg zařízení pro ruské zařízení TVIS (Treadmill Vibration Isolation System).
Pro korekce dráhy a orientaci je loď vybavena 18 motorky a hlavním motorem o tahu 400 N (spaluje monomethylhydrazin a oxid dusíku).
Druhý zásobovací let k ISS. Při návratu nese 1370 kg nákladu, z toho 660 kg výsledků a vzorků z experimentů a 417 kg hardware.
Parametry dráhy:
2013-03-01.66 51.66° 199 - 323 km předběžné parametry
2013-03-01.96 51.67° 91.09 min 315 - 341 km
2013-03-02.03 51.68° 91.80 min 321 - 404 km

Události:
2012-12 Nákladní loď byla dopravena na Cape Canaveral.[6]
2013-02-14 NASA oznámil datum startu - 2013-03-01.[5]
2013-02-25 Na startovní rampě proběhl statický test nosné rakety.[6]
2013-03-01 15:10:13 UT: Vzlet.[7]
15:20 UT: Oddělení od druhého stupně.
15:21 UT: Mělo dojít k otevření panelů sluneční baterie, ale telemetrie operaci nepotvrdila.
16:38 UT: Rozevřeny panely slunečních baterií.
20:16 UT: První korekce letové dráhy.
kolem 22:00 UT SpaceX oznámila, že se loď podařilo plně zprovoznit.
2013-03-03 10:31 UT: Loď byla zachycena ramenem SSRMS.
13:56 UT: Loď byla připojena k ISS.
2013-03-23 Návrat plánovaný na 2013-03-25 byl odložen o 24 hod. z důvodu nepříznivého počasí v přistávací oblasti.
2013-03-26 08:05 UT: Pomocí SSRMS byla loď oddělena od ISS.
10:56 UT: Uvolnění lodi na samostatnou dráhu.
16:34 UT: Přistání v Tichém oceánu, asi 400 km od břehů Kalifornie.
2013-010B
SSC 39116
druhý stupeň rakety   USA
 
Parametry dráhy:
2013-03-02 51.7° 89.8 min 206 - 318 km

Události:
2013-03-01 15:10:13 UT: Vzlet.[7]
15:20 UT: Oddělení lodi Dragon.
2013-03-11 Přirozený zánik v atmosféře po 10 dnech letu.
2013-010C
SSC 39117
fragment   USA
 
Parametry dráhy:
2013-03-02 51.7° 89.7 min 201 - 323 km

Události:
2013-03-01 15:10:13 UT: Vzlet.[7]
2013-03-04 Přirozený zánik v atmosféře po 3 dnech letu.
2013-010D
SSC 39118
fragment   USA
 
Parametry dráhy:
2013-03-02 51.7° 89.6 min 204 - 303 km

Události:
2013-03-01 15:10:13 UT: Vzlet.[7]
2013-03-04 Přirozený zánik v atmosféře po 3 dnech letu.
Zdroje informací:
  1. Private Dragon Spacecraft 'Go' to Launch Space Station Cargo Sunday /Tariq Malik - 2012-10-06 - http://www.space.com/17929-spacex-dragon-capsule-private-spaceflight-launch.html.
  2. Dragon - [2013-02-27] - http://www.spacex.com/dragon.php.
  3. SpaceX 2 Cargo Manifest - [2013-02-27] - http://www.nasa.gov/pdf/729030main_spacex_2_cargo_manifest.pdf.
  4. Dragon - Spacecraft Information - [2013-02-27] - http://www.spaceflight101.com/dragon-spacecraft-information.html.
  5. Next SpaceX rocket launch to ISS set - 2013-02-14 - http://www.cfnews13.com/content/news/cfnews13/news/article.html/content/news/articles/cfn/2013/2/14/ next_spacex_rocket_l.html.
  6. Falcon 9 completes Static Fire Test to begin its busy Launch Week - 2013-02-25 - http://www.spaceflight101.com/dragon-crs-2-spx-2-mission-updates.html.
  7. Falcon9 Dragon Space CRS-2 - 2013-03-01 - http://www.spaceflightnow.com/falcon9/005/status.html.
Poslední aktualizace: 2014-09-28       © Jan Sedláček