2011-031


2011-07-08, 15:29:03.996 UT; Cape Canaveral, LC-39A; Atlantis, OV-104

2011-031A
SSC 37736
STS 135   (Space Transportation System) USA
Atlantis F-33  
Shuttle Mission 135
ISS-ULF-7   (International Space Station - Utilization and Logistics Flight)
Pilotovaný raketoplán.
Raketoplán pro NASA Office of Space Flight postavila firma Rockwell International, Space Systems Group, Palmdale.
Družicový stupeň výr. č. OV-104 je dlouhý 37.2 m, vysoký 17.2 m a má křídla o rozpětí 23.8 m. Prostor pro posádku má objem 65.8 m3, trup tvoří nákladový prostor s rozměry 18.3x5.2x4.0 m uzavřený dvěma dveřmi, jež se po navedení na dráhu otevírají (na vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému). V nákladovém prostoru je dálkový manipulátor RMS (Remote Manipulator System) a nádrže s kyslíkem, vodíkem a tři palivové články o výkonu 7 kW. V zadní části stroje jsou tři motory SSME (Space Shuttle Main Engines) každý o tahu 2.1 MN. Povrch raketoplánu je pokryt dlaždicemi tepelné ochrany ze slinutého pěnového křemene.
Raketoplán v nákladovém prostoru nese modul MPML (Multi-Purpose Logistics Module) Raffaello (o hmotnosti 11 556 kg) se zásobami, náhradními díly a přístroji pro vědecké experimenty. [1], [2], [3]
Parametry dráhy:
2011-07-08.69 51.64° 88.35 min 155 - 231 km  
2011-07-09.71 51.64° 89.97 min 221 - 325 km


Posádka:
Christopher John Ferguson (USA, NASA), 3. kosmický let;
Douglas Gerald Hurley (USA, NASA), 2. kosmický let;
Sandra Hall Magnusová (USA, NASA), 3. kosmický let.
Rex Joseph Walheim (USA, NASA), 3. kosmický let.

Události:
2011-07-08 15:26:15 UT: V čase T -31 s přerušeno odpočítávání pro nepotvrzení vysunutí jednoho ramene obslužné věže.
15:28 UT: Obnoveno odpočítávání (rameno se správně odklonilo).
15:29:03 UT: Vzlet (zpoždění 2:17 min.).
15:37:28 UT: Vypojení hlavních motorů SSME.
16:06:49 UT: Dokončeno navedení na základní dráhu.
17:03:20 UT: Otevřeny dveře nákladového prostoru.
19:08:38 UT: Korekce dráhy NC-1; motory OMS pracovaly 94 s. [1]
2011-07-09 10:18:04 UT: Korekce dráhy NC-2; jeden motor OMS pracoval 13 s.
19:47 UT: Korekce dráhy NC-3; dva motory RCS pracovaly 7 s. [1]
2011-07-10 09:34 UT: Zahájení setkávacího manévru s ISS.
15:07 UT: Připojení k tunelu PMA-2 stanice.
16:47 UT: Otevření průlezů mezi raketoplánem a stanicí.
16:52 Posádka přestoupila na palubu stanice. [1]
2011-07-11 Přemístění zásobovacího modulu MPLM z nákladového prostoru k uzlu CBMA na modulu Harmony. [1]
2011-07-18 Přemístění zásobovacího modulu MPLM zpět do nákladového prostoru raketoplánu.
Přestup kosmonautů na palubu raketoplánu; uzavření průlezů. [1]
2011-07-19 06:28:04 UT: Odpojení raketoplánu. [1]
2011-07-20 Prověrky systémů raketoplánu před návratem.
07:53:34 UT: Vypuštění pikodružice PSSC-2. [1]
2011-07-21 08:49:04 UT: Zahájení brzdicího manévru.
09:25:18 UT: Vstup do atmosféry.
09:57:00 UT: Raketoplán dosedl na přistávací dráhu Kennedyho kosmického střediska na Floridě.
09:57:54 UT: Raketoplán se zastavil.
po 10:38 UT: Posádka vystoupila z raketoplánu. [1]
2011-07-23 Posádka se vrátila do Houstonu. [1]
2011-031B
SSC 37752
PSSC-2   (Pico-Satellite Solar Cell) USA
 
Technologická družice.
Družici pro pro Department of Defense postavila firma The Aerospace Corp., El Segundo; provozuje ji U.S. Air Force.
Družice o hmotnosti 3.7 kg má tvar hranolu o rozměrech 12.8x12.8x25.5 cm s bočními stěnami pokrytými buňkami sluneční baterie, na nichž se bude sledovat degradace během kosmického letu. Na družici jsou čtyři malé motorky na chloristan amonný, každý s tahem 40 N.
Družice nese přístroj CTECS (Compact Total Electron Content Sensor) pro měření elektronové hustoty v ionosféře a slouží jako cílové těleso pro ověřování radiolokačního sledování malých těles na oběžné dráze. Přesná poloha se určuje z dvou přijímačů signálů GPS. Na družici je také kamera, která má krátce po vypuštění zachytit raketoplán.
Předpokládaná životnost je minimálně 3 měsíce. [4], [5]
Parametry dráhy:
2011-07-20.70 51.64° 92.02 min 365 - 382 km  

Události:
2011-07-08 15:29:03 UT: Vzlet na palubě raketoplánu Atlantis. [4]
2011-07-20 07:53:34 UT: Uvolnění pružinovým mechanismem z nákladního prostoru raketoplánu. [4]
2011-11-04 15:30 UT: Odpálen jeden ze čtyř motorků na TPL a lehce zvýšil dráhu letu.[5]
2011-12-08 Přirozený zánik v atmosféře po 152 dnech letu.
Zdroje informací:
  1. 2011-031A – STS 135 / A. Vítek – 2011-11-06 - http://www.lib.cas.cz/space.40/2011/031A.HTM.
  2. STS-135 - 2011-07-26 - http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/shuttlemissions/sts135/news/index.html.
  3. Space Shuttle - 2006-03-05 - http://www.nasa.gov/returntoflight/system/system_Orbiter.html.
  4. 2011-031B – PSSC-2 / A. Vítek – 2012-01-15 - http://www.lib.cas.cz/space.40/2011/031B.HTM.
  5. PSSC-Testbed 2 – 2013-01-27 - http://space.skyrocket.de/doc_sdat/pssct-2.htm.
  6. Mgr. Antonín Vítek, CSc.: Labutí píseň raketoplánů; Letectví a kosmonautika, ročník 2011, číslo 8.
Poslední aktualizace: 2013-03-22       © Jan Sedláček